Logo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpaginaLogo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpagina
Onderzoeksresultaat

Samenwerken in en rond de praktijk

Publicatie - mei 2025

2 vrouwen stemmen af kijkend naar boek

Samenwerken met collega’s heeft meerwaarde: het versterkt het gevoel samen verantwoordelijk te zijn, betrokken te zijn bij elkaar en elkaar te ondersteunen. Dat zorgt ervoor dat je op elkaar terug durft te vallen en je kwetsbaar durft op te stellen. Het CoE Urban Education vroeg onderzoekers in samenwerking met jeugdzorgwerkers, jongerenwerkers en leraren na te gaan wat wel en niet werkt bij samenwerken in tweetallen. In de praktijkbundel 'Samenwerken in en rond de praktijk' staan de uitkomsten van de interviews en veel praktische tips.

Inspiratie van professionals uit onderwijs, jeugdzorg en jongerenwerk 

Verschillende factoren zorgen ervoor dat professionals zoals leraren, jeugdzorgwerkers, kinder- en jongerenwerkers steeds meer onder druk komen te staan. Daarnaast wordt er veel individueel gewerkt: de leraar staat in zijn eentje voor de klas, de jeugdzorgwerker gaat alleen op ouderbezoek, de jongerenwerker zoekt in zijn eentje de jongere op straat op. Aan de ene kant geeft dit een gevoel van autonomie en de mogelijkheid je eigen keuzes te kunnen maken, aan de andere kant leidt dit ook tot een gevoel van eenzaamheid en er alleen voor staan als je in de praktijk tegen problemen aanloopt.  

Wat werkt in de praktijk 

De overheid zet steeds meer in op teamwerk vanuit het idee dat dat helpt om de complexiteit van het werk beter aan te kunnen. Samenwerken met collega’s heeft meerwaarde: het versterkt het gevoel samen verantwoordelijk te zijn, betrokken te zijn bij elkaar en elkaar te ondersteunen. Dat zorgt ervoor dat je op elkaar terug durft te vallen en je kwetsbaar durft op te stellen. Op verschillende plekken wordt gewerkt en geëxperimenteerd met vormen van samenwerken tijdens of zo dicht mogelijk rond het werk in de praktijk: jeugdzorgwerkers die samen in wisselende tweetallen in gezinnen werken, jongerenwerkers die samen een groepsactiviteit verzorgen, leraren die op bepaalde momenten samen voor een klas staan.  

Samenwerking gaat niet altijd vanzelf. Om meer te weten over wat wel werkt, hoe dat eruitziet, wat het kan opleveren én wat belangrijke voorwaarden zijn, zijn we in gesprek gegaan met een aantal professionals. Hun tips hebben we samengebracht in deze inspiratiebundel.  

Uitkomsten 

Uit de interviews blijkt dat samenwerking in de praktijk pas echt succesvol wordt als zowel de structuur als de cultuur goed zijn ingericht. Structuur gaat over de organisatie en planning: hoe regel je het praktisch? Cultuur draait om de manier waarop je samenwerkt: hoe zorg je voor een open gesprek en benut je elkaars talenten? In de praktijk zijn deze twee niet los van elkaar te zien – ze beïnvloeden elkaar voortdurend. In de praktijkbundel hebben we in aparte hoofdstukken over structuur en cultuur de belangrijkste tips uit de interviews op een rijtje gezet.  

Bij elke tip lees je hoe het werkt en wat het oplevert.  

We hebben tijdens dit project zelf gemerkt dat in onderwijs, jeugdzorg en jongerenwerk heel vergelijkbare vragen spelen. Daarom zijn de tips zo algemeen mogelijk geformuleerd zodat ze professionals uit alle drie de sectoren aanspreken. 

Lees de resultaten en de tips in de praktijkbundel

Deze praktijkbundel kwam tot stand in samenwerking met:

Auteurs:

Ina Cijvat, Judith ten Hagen, Angélique Hunkar, Aurelie Lange, Wendy Wesseling