Talenten zetten zich in voor de stad

De gang zit vol. Tien mensen zitten rustig te wachten op hun beurt. Het is spreekuur bij BOOT in Nieuw-West. Buurtbewoners kunnen hier bij studenten terecht met vragen op maatschappelijk, juridisch en financieel gebied of voor advies over gezondheid of huiswerkbegeleiding. Studenten bieden de bewoners ondersteuning op het terrein dat past bij hun studie. BOOT – de Buurtwinkel voor Onderwijs, Onderzoek en Talentontwikkeling – is hiermee een sprekend voorbeeld van de betekenis van de HvA voor de stad.

Fenna Wichers, coördinator van BOOT Nieuw-West, kijkt trots naar de studenten die die middag aan het werk zijn. “Ook in Oost en Zuidoost zijn zulke BOOT-locaties”, vertelt ze. “In totaal zijn er jaarlijks zeshonderd studenten bezig met diensten en activiteiten voor de buurt. In 2008 opende de eerste BOOT in de Baarsjes. Inmiddels heeft BOOT een waardevolle plek in de stad verworven, mede dankzij de samenwerking met de gemeente, woningbouwcorporaties en maatschappelijke organisaties.”

Multidisciplinair

BOOT biedt uiteenlopende diensten. Zo ondersteunt een student Bedrijfskunde de ondernemer uit Zuidoost die in haar eigen keuken gerechten bereidt voor de buurt en nu een bedrijfsplan voor een buurtrestaurant wil maken. Ouders uit Nieuw-West krijgen ondersteuning van Pedagogiekstudenten bij het verbeteren van het leerklimaat voor hun kind. En bewoners in Oost worden door studenten Voeding en Diëtetiek begeleid bij het maken van gezonde voeding voor jonge kinderen. Een multidisciplinair programma dus, dat aansluit bij lokale vraagstukken.

Gezamenlijk groeien

“Dat is de kerngedachte van BOOT”, vervolgt Fenna. “De talenten van de HvA zetten zich in voor de stad en verbinden zich aan vragen van burgers, bedrijven en maatschappelijke organisaties. De interactie tussen studenten en bewoners is kenmerkend voor BOOT. Het mes snijdt aan twee kanten. Bewoners waarderen de bevlogenheid van de studenten. En studenten leren aan de hand van concrete vragen de praktijk in al haar complexiteit kennen. Buurtbewoners en studenten groeien gezamenlijk, dat is het mooie.”

Fenna’s punt: Onderwijs wordt extra betekenisvol als we het koppelen aan vraagstukken van Amsterdamse bewoners. Zowel de stad als de studenten profiteren hiervan.

Volg BOOT ook op Facebook .

Gepubliceerd door  Afdeling Communicatie 2 november 2016
Fenna Wichers