In de bres voor vluchtelingen

Ik zag eens een foto van één van onze vluchtelingstudenten. Hij had zijn propedeuse gehaald en stond op een podium met een roos. Alleen. Er was niemand die hij had kunnen uitnodigen voor de uitreiking. Vluchtelingstudenten hebben vaak geen netwerk. Dat is één van de dingen waar wij vanuit de HvA iets aan willen doen.

De Hogeschool van Amsterdam wil studenten goed voorbereiden op werken in een grootstedelijke omgeving. Weet en begrip hebben van vluchtelingen hoort daarbij. Daarom organiseren we vanuit de HvA uiteenlopende projecten, waarbij zowel studenten als medewerkers vluchtelingen en anderstalige studenten ondersteunen.

Eén van de initiatieven is LINK. In dit project koppelen we vluchtelingstudenten aan een medewerker van de HvA. Op die manier kan de student gebruikmaken van de kennis en het netwerk van de medewerker. Verder leert de vluchtelingstudent meer over het leven en het onderwijs in Nederland. De ‘links’ spreken samen af, maar wij organiseren ook een paar keer per jaar een LINK-bijeenkomst, zodat de studenten hun netwerk kunnen uitbreiden.

Taalschakeltraject

Anderstalige studenten moeten niet alleen Nederlands leren om hier te kunnen studeren. Vaak zijn er grote verschillen met het onderwijs in hun eigen land en moeten zij vaardigheden bijleren. Tijdens het Taalschakeltraject bereiden we studenten voor op het staatsexamen nt2 programma II. Daarnaast volgen ze hbo-vaardigheden en schakelvakken als wiskunde, economie, biologie. Op deze manier kunnen vluchtelingen of anderstalige studenten zich kwalificeren voor een hbo-studie hier.

Students that Matter

We verzetten veel werk om vluchtelingstudenten te helpen bij de start van hun studie. Toch vallen ze vaak alsnog uit in het eerste half jaar. Om de studenten zo goed mogelijk te ondersteunen, heeft de HvA als eerste hogeschool een convenant getekend met de Stichting voor Vluchtelingstudenten UAF. Onder de noemer Students that matter krijgen vluchtelingstudenten een tutor met wie ze hun teksten kunnen bespreken of presentaties voorbereiden.

Met deze initiatieven zorgt de HvA ervoor dat vluchtelingen en anderstaligen succesvol kunnen studeren en bouwen aan hun toekomst. En zelfs als ze uiteindelijk toch niet gaan studeren, hebben we ervoor gezorgd dat meer Amsterdammers de taal beter spreken en weten wat ze willen bereiken.

Gepubliceerd door  Afdeling Communicatie 25 juli 2023
Mayke