Leerlingen begrijpen verschijnselen beter door modelleercompetenties

Complexe vraagstukken zijn beter te begrijpen met modellen. Het lectoraat Didactiek van de Bètavakken heeft subidie gekregen om modelleercompetenties te ontwikkelen bij vo-leerlingen.
We staan voor complexe vraagstukken zoals klimaat, pandemieën en de stikstofproblematiek, en leunen in wetenschap, beroepen én dagelijks leven steeds meer op modellen om effecten te begrijpen en besluiten te onderbouwen. Daarom is het cruciaal dat leerlingen modelleercompetenties ontwikkelen om verschijnselen te begrijpen en problemen op te lossen door modellen te construeren en deze kritisch te beoordelen.
Vakoverstijgende modelleercompetenties in de onderbouw van het voortgezet onderwijs
Samen met de Universiteit Utrecht en de Radboud Universiteit diende het Lectoraat Didactiek van de Betavakken (HvA) — met Marco Kragten en Bert Bredeweg — de subsidieaanvraag in voor Modeller – Vakoverstijgende modelleercompetenties in de onderbouw van het voortgezet onderwijs. Deze aanvraag is gehonoreerd door het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO) binnen de subsidieronde Kennis voor Onderwijs van de Toekomst – Groot. Het project heeft een omvang van ruim €900.000, start begin 2026 en loopt vier jaar.
Marco Kragten, docent-onderzoeker: "Met project Modeller brengen we scherp in kaart waar modelleercompetenties uit bestaan en hoe je die valide beoordeelt. Ook ontwikkelen we opleidingstrajecten die leraren in opleiding helpen hun modelleercompetenties te ontwikkelen en modelleren vakdidactisch verantwoord in de klas toe te passen. Verder bouwen we een geïntegreerde modelleertool die kwalitatief en kwantitatief modelleren verbindt, met didactiek en lesmateriaal voor interdisciplinair gebruik in de onderbouw."
De HvA-teams van lectoraat Didactiek van de Bètavakken en het Smart Education lab voeren de leiding op het tool- en didactiektraject.