Bert Bredeweg
Lector Didactiek van de Bètavakken

Bert Bredeweg is lector Didactiek van de Bètavakken bij de Hogeschool van Amsterdam (HvA) en universitair hoofddocent aan de Universiteit van Amsterdam (UvA). Zijn onderzoek richt zich op kunstmatige intelligentie in het onderwijs, met name op de vraag hoe mensen kennis creëren en vaardigheden verwerven, en hoe dit kan worden ondersteund met digitale technologie. Bij de hogeschool leidt hij het Smart Education lab en het lectoraat Didactiek van de Bètavakken.
Expertise
kwalitatief redeneren | duurzaamheid | kunstmatige intelligentie
Contact
- E-mail: b.bredeweg@hva.nl
Over Bert Bredeweg
Bert Bredeweg heeft ruime ervaring in het werken in multidisciplinaire consortia die intelligente technologie onderzoeken en ontwikkelen. Hij vindt het stimulerend wanneer onderzoeksopdrachten nieuwe theoretische inzichten opleveren, terwijl ze ook nuttige ideeën voor praktische toepassingen bieden. Hij ziet computers als levenslange en goed geïnformeerde metgezellen, die de menselijke cognitieve vermogens verbeteren.
Bert Bredeweg zet zich altijd actief in voor het onderwijs. Bij de Universiteit van Amsterdam heeft hij bijna 20 unieke vakken opgezet en onderwezen. Zo was hij pionier in het aanbieden van multimediaonderwijs voor studenten zonder programmeerervaring (1995-2002, 10EC). Bij de opleiding Kunstmatige Intelligentie verzorgde hij jarenlang het inleidende vak voor de eerstejaars (2008-2019, 8EC). Daarnaast begeleidde en begeleidt hij veel afstudeerders. Ook in het onderwijsmanagement is hij belangrijk. Bijvoorbeeld als voorzitter van de examencommissie (2001-2004) en later als directeur van de opleiding Kunstmatige Intelligentie (2004-2015).
Als beginnend onderzoeker was hij betrokken bij projecten van het Europese Esprit programma rond informatietechnologieën. Later is hij zelf (mede)aanvrager en projectleider van diverse grote EU-projecten, zoals MONET I (47 partners, 1997-2000) en II (50 partners, 2001-2003), NaturNet-Redime (19 partners, 2004-2007), DynaLearn (8 partners, 2009-2012), FoodMC (27 partners, 2016-2019), en anderen.
Publicaties zijn essentieel voor het delen van resultaten. Bert Bredeweg publiceerde meer dan 200 wetenschappelijke artikelen, waaronder veel in internationale tijdschriften en in de boeken (proceedings) van toonaangevende conferenties. Hij organiseerde zelf ook diverse conferenties en workshops, zoals de Belgisch-Nederlandse AI conferentie (BNAIC, 2016), de internationale conferentie over AI in het onderwijs (AIED 2005), de internationale workshop over kwalitatief redeneren (QR, 2023), en vele anderen.
Bert Bredeweg begint zijn wetenschappelijke carrière als onderzoeker bij de interfacultaire vakgroep Sociaalwetenschappelijke informatica (SWI, 1986-1992). Na zijn promotie, in 1992, wordt hij universitair docent bij de Faculteit Psychologie. In 2003 begint hij als universitair hoofddocent bij het informatica instituut van de Faculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica.
Bert Bredeweg is sinds 1 oktober 2018 lector Didactiek van de Bètavakken aan de Hogeschool van Amsterdam en nog een dag per week verbonden aan het informatica instituut.