Studenten beginnen nannybureau voor betere match kind en oppas

10 jan 2024 13:21 | Faculteit Digitale Media en Creatieve Industrie

Drie student-ondernemers van de Hogeschool van Amsterdam willen met een nieuw nannybureau verandering brengen in de oppaswereld. Met hun start-up Nichée kijken zij eerst goed naar de behoeften en persoonlijkheden zowel het kind in kwestie als de nanny, zodat er een betere match plaatsvindt. ‘Het vinden van de juiste oppas kan zoveel persoonlijker.’

Student-ondernemers Oshi Villerius, Noa Verseveldt (Creative Business) en Megan Schoenmakers (Toegepaste Psychologie) zijn de oprichters van nannybureau Nichée. De studenten kwamen elkaar tegen tijdens de minor Ondernemerschap, en kwamen er als snel achter dat ze een gezamenlijke drive hadden.

Want na zelf jarenlang als nanny te hebben gewerkt, hadden de studenten gemerkt dat matching tussen gezin en nanny meestal nogal onpersoonlijk verloopt. Oppaskrachten worden bij een gezin geplaatst na een (online) verzoek van ouders, maar er wordt verder niet vooraf gekeken of opgevolgd of er een goede match is tussen oppas en gezin. Daar worden kansen gemist, zag het drietal.

Persoonlijkheidstest

De student-ondernemers van Nichée pakken het daarom anders aan. Zij gaan eerst uitgebreid in gesprek met het gezin en met de nanny, om te zien welke persoonlijkheden het beste bij elkaar passen. Daarvoor gebruiken zij ook persoonlijkheidstesten, zodat oppas en kind goed op elkaar afgestemd zijn. En als de nanny eenmaal voor een gezin werkt, zijn er tussentijdse evaluaties. Oshi: “Luisteren naar de behoeften van de ouders en nanny’s staat voor ons voorop.”

V.l.n.r. Megan, Oshi en Noa

Veiligheid garanderen

Daarnaast hechten de student-ondernemers veel waarde aan de ervaring en kwalificaties van de nanny’s. Megan: ‘We hebben zelf voor een aantal grote bureaus gewerkt en het verbaasde ons dat we verder niet zijn gescreend. We hoefden geen Verklaring omtrent Gedrag (VOG) op te vragen of EHBO te halen. Voor ouders lijkt het me best een stap om een oppas in te schakelen die je niet kent; je wilt dan er dan wel op kunnen vertrouwen dat deze dingen goed zitten.”

De ondernemers van Nichée werken daarom alleen met nanny’s met een EHBO-diploma, een Verklaring omtrent Gedrag (VOG) en minstens een jaar aantoonbare werkervaring met referenties. Ook een goede beheersing van de Engelse en Nederlandse taal is een vereiste.

Verkeerde kind opgehaald

Uiteindelijk staat het welzijn van het kind voorop voor de student-ondernemers van Nichée. Oshi: “Bij veel bureaus hebben de nanny en het kind elkaar vooraf meestal nog niet gezien. Een vriendin van mij kreeg de opdracht om een kind van school te halen toen zij voor het eerst ging oppassen. Later bleek zij het verkeerde kind te hebben opgehaald. Dat wil je toch niet voor je kind!

Juiste klik is belangrijk

De studenten zijn vastbesloten om "de levens van gezinnen positief te beïnvloeden door zorgvuldig overwogen matches tot stand te brengen, en zo langdurige en vervullende relaties te ondersteunen". Noa: “Als ik aan de beste ervaringen van mezelf als nanny terugdenk, dan was dat bij een gezin waar het heel relaxt was, dat me vertrouwde en vrijliet. Ik mocht blijven eten, de auto pakken, had echt een thuisgevoel. Juist omdat onze wensen en behoeften overeenkwamen. Dan heb je echt een leuke middag gehad, in plaats van dat het voelt als werk.”

Meer weten?

Neem contact op met Noa Verseveldt, nannybureau Nichée, via info@nichee.nl / 06-34 25 12 64