De leukste kerstcadeaus scoor je in de HvA University Store

19 dec 2023 09:00 | Faculteit Digitale Media en Creatieve Industrie

Nog op zoek naar een mooi kerstcadeau? Bij de HvA University Store vind je originele en vaak ook duurzame producten van HvA-student-ondernemers. Onlangs stalden zo'n 30 student-ondernemers hun producten uit op de kerstmarkt in het Wibauthuis. Dit is een greep uit de cadeaus die je terugvindt in de University Store.

Je mouwen omwisselen

Een blazer met glittermouwen voor kerst, of een met stoere jeansmouwen voor op school...Deze toffe blazers met afritsbare mouwen zijn bedacht door studenten Tanisha Hoebeke en Talitha van der Maat (AMFI en Creative Business). Met hun student-onderneming TAVITA willen zij eraan bijdragen dat mensen duurzamer met kleding omgaan. Je hebt namelijk maar één van hun blazers nodig, die je omtovert tot een schijnbaar nieuw exemplaar door er nieuwe mouwen aan te ritsen. Dit bespaart ook nog eens ruimte in je kledingkast.

Het duo maakt zoveel mogelijk gebruik van ‘reststromen’: de studenten halen de kleding op bij Spaarne Werkt, een maatschappelijke organisatie. Vervolgens verstellen zij de mouwen en blazers en naaien de ritsen onzichtbaar erin.

Overdoughsed

Het stel komt uit Suriname, waar hun business inmiddels loopt als een trein. Sinds twee jaar studeren ze aan de HvA en verkopen ze ook hier veel koekjes via de webshop. “Binnenkort willen we ook een fysieke winkel openen, bijvoorbeeld in de 9 Straatjes, dat lijkt ons goed passen.”

Beloof het met een pinkring

Anne May van Heemstra en Marit Hartholt, beiden AMFI-studenten, runnen een start-up in pinkringen. De naam is Pinky Promise, want met deze ringen kun je iets bezegelen of beloven. “Wij zijn al lang beste vriendinnen en zo kwamen we op het idee om onze vriendschap te bezegelen door beiden een pinkring te dragen’, zegt Marit, die een exemplaar met hart draagt.

Er is ook een ‘Selflove’-collectie, zodat je kunt stilstaan bij iets belangrijks voor jezelf. Zo kan een ring met vleugels er symbool voor staan dat je meer uitdaging wilt opzoeken. De ringen zijn gemaakt van gerecycled zilver, sommige zijn verguld.

Honing van de HvA-bijen

Een van de bestsellers van de University Store is de honing van de Amstelcampus. “Die wordt heel vaak cadeau gegeven, vooral door docenten op werkbezoek”, vertelt HvA-docent Marco van Hees (opleiding Engineering). Van Hees is ook de imker, die de bijenvolken verzorgt op het groene dakterras van het Kohnstammhuis en op de HvA-sportcampus. Daarnaast verkoopt hij onder meer kaarzen, die van de bijenwas gemaakt worden in een sociale werkplaats. "De mensen daar worden er rustig van."

Tante Flo

Verderop staat Jessy Brouwer, student Toegepaste Psychologie, met een bijzondere stand: zij verkoopt alleen menstruatieproducten van natuurlijke materialen. Van zacht menstruatieondergoed tot chloorvrije tampons: de producten die zij verkoopt zijn vrij van plastics en bestrijdingsmiddelen. “Ik was verbaasd hoeveel plastic er wordt gebruikt voor regulier maandverband en tampons. Eén pak maandverband is qua hoeveelheid plastic vergelijkbaar met drie grote plastic zakken. Het is best een vreemd idee dat je zoveel plastic in je onderbroek en je lijf stopt.”

Tampons zijn al niet veel beter. “Die komen ook niet vanzelf zo wit; helaas wordt katoen gebleekt met chloor.” En zoals bekend is chloor niet-afbreekbaar en schadelijk voor micro-organismen - ook de goede. Jessy: “Het wordt ook in verband gebracht met endometriose. “

Warm en droog de kerst in. Period.

Tante Flo verkoopt naast natuurlijke tampons en maandverband ook zachte, wasbare pads – die staan qua gebruik gelijk aan 300 maandverbanden. Misschien een ietwat ongewoon kerstcadeau, maar wel een steuntje in de rug voor de menstruerende medemens.

Poefjuh

Nissrine Massrour verkoopt kleurrijke schalen uit Turkije onder de naam Poefjuh. Haar vriend heeft Commerciële Economie gestudeerd aan de HvA en is de onderneming begonnen. Ook Poefjuh heeft een sociale inslag; Nissrine laat zien hoe de kommetjes beschilderd zijn door vrouwen, die dit doen in een atelier in Turkije waar goed gelet wordt op de arbeidsomstandigheden. De kleine puntjes op de schaaltjes worden geschilderd door vrouwen die aan huis gebonden zijn; de schalen worden bij hen langsgebracht en opgehaald.

Inmiddels is ook deze start-up uitgegroeid tot een goedlopende zaak: hun keramieken schalen en potten zijn zelfs te vinden bij Intratuin. Maar als het even kan, haal je ze natuurlijk bij de HvA University Store.

Neem ook een kijkje bij de Plastic Free Company van student-ondernemer Ariana! Voor al je plasticvrije kerstcadeaus

De schalen van Poefjuh

HvA-imker en docent Engineering Marco van Hees