Complimenten deel je makkelijk uit met deze kaartjes van student

‘Schat deze is voor jou-‘ kaartjes nu te halen in de University Store

4 dec 2023 10:37 | Faculteit Digitale Media en Creatieve Industrie

“Wat heb je een mooie outfit aan” of “Wat zie je er stralend uit”: een compliment vrolijkt je op. Maar het vervliegt ook al snel, als je die lift uitstapt of doorrijdt bij het stoplicht. Daarom bedacht student Creative Business Sabrina complimentenkaartjes die je aan vreemden kunt uitdelen. Op een terras, op school of op straat. “Een stukje positiviteit dat we nu allemaal wel kunnen gebruiken.”

Sabrina (22) kwam op het idee om complimentenkaartjes te ontwerpen en verkopen vanuit haar eigen ervaring. “Als ik op een terrasje zat of met vriendinnen over straat liep, dan zag ik weleens iemand met een leuk jasje of mooie make-up. En dan aarzelde ik vaak: zal ik het wel of niet doen? Dat twijfelen of je een onbekende een compliment gaat geven, kwam elke keer terug; ook anderen hadden dit. Daar is nog niet echt een oplossing voor.”

Zelf uitgebracht

Zo kwam Sabrina op het idee om complimentenkaartjes uit te brengen, in eerste instantie voor zichzelf, als oefenproject. “Ik heb een vormgeefopleiding gedaan en studeer nu Creative Business; dus kon mooi mijn studie-ervaring hierin verwerken.” Toen de eerste kaartjes ontworpen en gedrukt waren, kreeg ze meteen veel reacties van studiegenoten en vrienden. “Die zeiden: ze zien er hartstikke leuk uit, je moet dit gewoon uitbrengen!”

In de University Store

Dat gebeurde: Sabrina besloot hier een start-up van te maken. Haar kaartjes liggen nu in de University Store van de HvA, onder de naam ‘Schat, deze is voor jou’. En over een week gaat de gelijknamige website live, zodat mensen daar ook de complimentenkaartjes kunnen bestellen. Ze heeft niet de minor Ondernemerschap gevolgd, maar alles zelf uitgevogeld.

Wat zit je haar geweldig

Sabrina’s kaartjes zijn zachtroze; en de complimenten die erop gedrukt staan, zijn vooral gericht op vrouwen. “Juist omdat vrouwen geregeld op hun uiterlijk worden aangevallen, ook door elkaar.” Je kunt een compliment van toepassing aanvinken; zoals: ‘Omdat je haar echt geweldig is’ of ‘Omdat jouw vibe amazing is’.

Je kunt ook zelf iets neerkrabbelen. Het laatste complimentenkaartje dat Sabrina gaf, was in de metro, aan een vrouw met een unieke outfit. “Ik kan het wel waarderen als iemand zo zichzelf kan zijn!”

Naast je spiegel

Het idee achter de kaartjes is om deze vooral mee te geven aan mensen die je niet kent, op straat of onderweg. Dat is ook wat Mariette Fehmers, coach en oprichter van de HvA University Store, er zo sterk aan vindt. “Ik ben zelf een enorme complimentengever en zie ook wat het doet met mensen. Laatst stond ik naast iemand op de fiets, en ik zei: wat zie jij er wáanzinnig leuk uit. Als je dat op een kaartje zet, dan heb je een reminder thuis, die je bijvoorbeeld in je badkamer naast de spiegel kunt hangen.”

Fehmers is daarnaast gecharmeerd van het non-commerciële karakter. “Ze kosten 65 cent per kaartje- een belachelijk schattig prijsje. Wat kun je daar tegenwoordig nog voor krijgen?”

Sabrina heeft ook een Instagram-account voor de kaartjes: @schatdezeisvoorjou.cards