Venture Centre

HvA Venture Centre

Het HvA Venture Centre is het programma om HvA-studenten te inspireren en te faciliteren, om met creatieve oplossingen en duurzame innovaties aan de toekomst te werken; om vandaag te verbinden met morgen.

Het programma is in 2016 ontstaan nadat in de jaren daarvoor ondernemerschap onderdeel was geworden van het DNA van de Hogeschool van Amsterdam. Het programma wordt gekenmerkt door een aantal specifieke uitgangspunten:

Focus op innovatief, duurzaam en inclusief

In het verlengde van 'creating, tomorrow, together' is het motto van het HvA Venture Centre: innovatief, duurzaam en inclusief.

Innovatief omdat we denken dat we de uitdagingen in de wereld van vandaag niet redden met out-of-the-box denken maar we zullen een nieuwe ‘box’ moeten hebben, mogelijk gemaakt door nieuwe technologie en business modellen.

Duurzaam omdat we geloven dat het belangrijk is om onze planeet te beschermen en te zorgen dat armoede, honger verdwijnt en een ieder een waardig leven moet kunnen leiden, en dat dit tegelijk kansen biedt voor welvaartscreatie.

Inclusief omdat ondernemerschap niet in je eentje in isolatie kan en je sterker wordt door anderen met een andere achtergrond en mening te betrekken. Maar ook omdat ondernemen met innovatieve ideeën niet voor een enkeling mogelijk moet zijn.

HvA Breed

Het HvA Venture Centre is er voor studenten en alumni van alle faculteiten en opleidingen van de HvA. Ondernemerschap kan je leren en creatieve oplossingen en duurzame innovaties kunnen overal ontstaan. Daarbij biedt de HvA met haar grote diversiteit aan studieachtergronden de mogelijkheid om te komen tot betekenisvolle multidisciplainre samenwerking.

Evidence Based

Tot slot is het programma van het HvA Venture Centre ontworpen met behulp van onderzoekers op het gebied van ondernemerschap. Het lectoraat ondernemerschap helpt de programma's te te monitoren en bewaakt de kwaliteit. Maar ook de methodieken die worden gebruikt hebben in veel gevallen hun basis in onderzoek, zo vormt de door MIT professor Bill Aulet ontwikkelde methodiek 24 Steps of Disciplined Entrepreneurship de rode lijn door het 10K Programma.

Gepubliceerd door  Ondernemerschap 13 december 2021