Proefschrift Evidence based werken

Project

Sociaal werkers hebben als taak om het sociaal functioneren van mensen zo optimaal mogelijk te bevorderen. Dit dienen ze te doen op methodische wijze, evidence based, of practice based, aldus bijvoorbeeld het landelijk opleidingsdocument sociaal werk. Hierbij dienen ze verschillende kennisbronnen te combineren: wetenschappelijke kennis, praktijkkennis en ervaringskennis. Maar in hoeverre worden sociaal werkers vanuit hun opleidingen hiertoe uitgerust? Deze vraag staat centraal in het onderzoek van Laura Koeter.

Het onderzoek richt zich op in hoeverre evidence based, practice based en het combineren van kennisbronnen, zoals onder andere het landelijk opleidingsdocument sociaal werk voorschrijft, in de opleidingen Social Work voorkomen en hoe daarover wordt afgestemd tussen docenten. Daarvoor worden drie grote hbo-opleidingen Social Work onderzocht: de Hogeschool van Amsterdam, Hanzehogeschool Groningen en een derde hogeschool.

Het doel van het onderzoek is enerzijds inventariserend, in hoeverre komen deze drie componenten voor; anderzijds explorerend naar welk kennisprocesmodel opleidingen als geheel hanteren en wat docenten individueel gebruiken. Het onderzoek draagt bij aan kennis over opleiden in Nederland, waarover relatief weinig wordt gerapporteerd in (internationale) literatuur. Daarnaast draagt het bij aan mogelijke afstemmingprocessen tussen docenten over het gehanteerde kennisprocesmodel.

De hoofcomponent van het onderzoek is kwalitatief van aard. Om de uitspraken van docenten in kaart te brengen zijn vele mappen van door hen gebruikte concepten gemaakt en toegelicht met kenmerkende voorbeelden van uitspraken. Deze kwalitatieve wijze van rapportage is echter continu gecombineerd met kwantitatieve rapportage over gebruikte concepten en kwantitatieve samenhang tussen de concepten en constructen. Hoewel deze wijze van omgaan met kwalitatieve data niet valt onder de ‘mixed methods’-benadering, waarbij wijzen van kwalitatief en kwantitatief onderzoek worden gecombineerd, geven kwantitatieve rapportages inzichten in de frequenties van het voorkomen van concepten, en indicaties van de sterkten van samenhangen tussen concepten en constructen. Daarnaast kunnen door deze wijze van kwantificeren ‘binnen case variaties’ en ‘tussen case variaties’ beter worden bestudeerd.

Het onderzoek wordt mede begeleid door het lectoraat Stedelijk Sociaal werk van de Hogeschool van Amsterdam. Twee cases zijn inmiddels onderzocht.

Over Laura Koeter

Na opleidingen in sociaal werk en sociale wetenschappen, was zij onderzoeker aan de Rijksuniversiteit Groningen (RUG) en werkte vervolgens in het opbouwwerk en het maatschappelijk werk. Vanaf 2000 is zij verbonden geweest aan verschillende opleidingen maatschappelijk werk en sociaal werk van Avans Hogeschool en de Hogeschool van Amsterdam. Zij is onder andere auteur van het beroepsprofiel sociaal werk (BPSW 2022), geschreven in continue afstemming met professionals in sociaal werk en experts. Vanaf 2016 is zij verbonden aan het lectoraat Stedelijk Sociaal werk van de Hogeschool van Amsterdam.

Gepubliceerd door  Kenniscentrum Maatschappij en Recht 18 september 2023

Project Info

Startdatum 30 sep 2019
Einddatum 30 sep 2024

Contact

Laura Koeter