Projecten
19 Resultaten
-
Dynamische Schooldag
1 jan 2024 - 31 dec 202740% van de kinderen beweegt dagelijks te weinig. Investeringen in het naschoolse beweegaanbod laten zien dat kinderen wekelijks deelnemen aan sportactiviteiten, maar thuis en op school te weinig bewegen. Kinderen ...
-
Moreel kader en praktische richtlijn voor experimenten met AI in onderwijs
6 dec 2023 - 31 okt 2026Generatieve kunstmatige intelligentie -zoals de onlangs snel opgekomen chatagents- kan op bedoelde en onbedoelde manieren van grote invloed zijn op het onderwijs. Om goed zicht te krijgen op de mogelijke meerwaarde ...
-
Dialogisch burgerschapsonderwijs over controversiële thema’s in de klas
1 aug 2022 - 31 aug 2026Burgerschapsonderwijs wordt in een polariserende samenleving steeds belangrijker. Een uitdaging is het bespreken van maatschappelijk controversiële vraagstukken, zoals migratie, stikstofcrisis, terrorisme en het ...
-
Dynamische schooldag
1 jan 2022 - 31 dec 2025Bewegen is belangrijk voor de ontwikkeling van kinderen. Een meer dynamische schooldag met afwisseling tussen zittend leren en bewegen kan het gedrag van kinderen in de klas verbeteren. En bijdragen aan hun ...
-
Supplementele Instructie
1 nov 2021 - 1 jun 2023Studenten kregen door de corona-restricties minder fysiek onderwijs aangeboden. In het kader van het Nationaal Programma Onderwijs organiseerde de Faculteit Onderwijs en Opvoeding sinds 2022 met dit project extra ...
-
Meertaligheid als krachtige bron van het leren in het mbo
1 sep 2021 - 1 sep 2023Het Nationaal Regieorgaan Praktijkgericht Onderzoek SIA heeft aan Eline van Batenburg subsidie verleend voor het tweejarig onderzoek Meertaligheid als krachtige bron van het leren in het mbo.
-
Kan Socrates mbo-studenten kritisch leren denken?
1 aug 2020 - 31 dec 2024Kritisch denken, oftewel kunnen redeneren door middel van logische argumentatie, is belangrijk voor mbo-studenten. Zowel voor hen persoonlijk, voor hun kansen op de arbeidsmarkt en voor hun mogelijkheden om politiek ...
-
Meer bewegen, beter bij de les?
6 jan 2020 - 31 aug 2025Kinderen brengen gemiddeld 65% van hun schooldag zittend door in de klas. Vaker een actieve pauze inplannen lijkt een simpele aanpassing op hun lesprogramma en levert bovendien een positieve bijdrage aan hun ...
-
ALO en PABO in Beweging
1 jan 2020 - 1 jul 2021In een gemiddelde schooldag zit weinig dynamiek; kinderen brengen gemiddeld 65% van hun schooldag zittend door. Uit een evaluatie in het basisonderwijs blijkt dat maar weinig groepsleerkrachten dagelijkse ...
-
Docenten als curator
14 mrt 2019Een curator in een museum kan als geen ander artefacten selecteren en arrangeren. Kunnen docenten hier iets van leren als het gaat om het selecteren en organiseren van crossmediaal lesmateriaal?
-
Het opleiden van docenten met virtual reality
1 sep 2017 - 1 feb 2019Virtual Reality is in opkomst. Maar ondanks de groeiende toepassing ervan in spellen en de industrie, is er nog maar weinig bekend over de mogelijkheden van deze technologie voor de lerarenopleiding. Dit project ...
-
Het ontwikkel- en implementatieproces van excellentieprogramma’s in het mbo
1 okt 2015 - 31 jan 2020Vanaf 2015 hebben verschillende mbo-instellingen extra middelen ontvangen om excellentie een plek te geven in hun onderwijs. De mbo’s kregen ruimte om excellentie naar eigen inzicht vorm te geven. De ...
-
Preventie van gedragsproblemen van leerlingen in het basisonderwijs
1 jan 2014 - 31 dec 2016Pesten tijdens de basisschool komt vaak voor en is schadelijk voor kinderen. Toch begrijpen we slecht waarom pesten schadelijk is. Wij onderzoeken hoe pesten de expressie van genen beïnvloed, en reacties in het ...
-
Educatief Partnerschap
10 apr 2012Voor het project Educatief partnerschap is subsidie verkregen binnen de regeling van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap voor Regionale Aandacht en Actie voor Kenniscirculatie (RAAK)
-
Integrale opvang meerbegaafde leerlingen
10 - 11 apr 2012Integrale opvang meerbegaafde leerlingen is een project dat is toegekend in het kader van het excellentieprogramma van staatsecretaris Dijksma voor het ontwikkelen en realiseren van een dekkend onderwijsaanbod voor ...
-
Follow-up leeshulp 4-6
10 apr 2012'Lezen gaat voor (LGV)'en 'Lezen gaat door (LGD)' zijn veelbelovende schoolverbeteringsprojecten op het terrein van het leesonderwijs. LGV richt zich op de zwakke technische lezers in groep 4 en startte in het ...
-
Leeshulp 4-6
3 apr 2012Het onderzoek Leeshulp 4 - 6 geeft antwoord op de vraag of begeleid hardop lezen een effectieve interventie is voor leerlingen - uit de leerjaren 4 tot en met 6 - die met technisch lezen achterop zijn geraakt. Het ...
-
Motivatie voor en beleving van ongewenst gedrag op het vmbo, Marie-José Koerhuis
21 mrt 2012 - 1 mrt 2016Ongewenst gedrag op het vmbo is een terugkerend topic. Zowel leerlingen als docenten klagen dat bepaalde leerlingen zich niet houden aan regels en dat het leef- en leerklimaat op school verslechteren. Doel van dit ...
-
VVE Thuis
1 mrt 2012 - 1 mrt 2017Uitbreiding, intensivering en evaluatie van het gezinsgerichte programma 'VVE Thuis'