Logo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpaginaLogo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpagina

(Leraar) Geschiedenis vaktoets

Hier vind je alle informatie die je nodig hebt om je voor te bereiden op de vaktoets (Leraar) Geschiedenis van het 21+-toelatingsonderzoek.

In de toets staan 3 thema's centraal:

• Industrie en kolonialisme in het Britse Rijk (1620-1900)
  • Democratie en dictatuur in Duitsland (1918-1991)
  • Nederland van emigratieland tot immigratieland (1948-2008)

Deze thema’s komen terug in 8 tot 10 (bronnen)vragen waarmee de volgende kennis én vaardigheden worden getoetst:

• Kennis over de thema’s (onderdeel E in het voorgeschreven boek).
  • Oriëntatiekennis over de tijdvakken 5 t/m 10 (hfd. 5 t/m 10 van onderdeel C in het boek). Deze kennis wordt alleen getoetst in relatie tot de thema’s.
  • Inzicht in de aard van het vak geschiedenis (onderdeel A in het boek).
  • Historische vaardigheden en historisch redeneren (onderdeel B in het boek).

Toetsvorm- en duur

De toets wordt schriftelijk afgenomen en duurt 2 uur.

Voorbereiden

Je kunt je zelfstandig voorbereiden met het boek Forum Geschiedenis leerboek havo 4-5, ISBN: 9789492862303. Te verkrijgen via Boom voortgezet onderwijs.(opent in nieuw venster)

Je dient het volgende te bestuderen:

• Deel A + B
  • Hoofdstuk 5 t/m 10 van deel C
  • Deel E

Oefenen met de stof kan in de digitale omgeving van de methode of met behulp van oude havo-examens die te vinden zijn op examenblad.nl.(opent in nieuw venster)

Tips voor de voorbereiding

• Bestudeer de stof goed. Maak samenvattingen en schematiseer de stof. Zet belangrijke gebeurtenissen, ontwikkelingen en verschijnselen op een tijdlijn.
  • Lees de hele tekst en focus je niet alleen op de kernwoorden. Maak onderscheid tussen hoofd- en bijzaken, maar bestudeer de bijzaken ook.
  • Verbind gebeurtenissen aan elkaar en vertel het verhaal daarna aan iemand anders ( je kunt iets niet goed mondeling overbrengen als je de stof niet beheerst).
  • Misschien wel de belangrijkste tip: oefen zoveel mogelijk met het maken van examenvragen. Deze kun je vinden op examenblad.nl(opent in nieuw venster) of gebruik de digitale omgeving van de methode. Bekijk deze vragen ook om een beeld te krijgen van wat voor type vragen je kunt verwachten.

Beoordeling

Je bent geslaagd voor deze vaktoets bij minimaal een 5,5.

Wel of niet toegestane hulpmiddelen

Hulpmiddelen zijn niet toegestaan.

Contact

Vragen over het 21+- toelatingsonderzoek, de voorbereidende cursussen/trainingen of de 21+- toetsen?

06 2853 3546(opent in nieuw venster)
(10.00 - 16.30 uur, niet voor bellen of sms)
020 595 1405(opent in nieuw venster)
Werkdagen 09.30 - 13.30 uur