Academische Leerwerkplaatsen
Een Academische Leerwerkplaats (ALWP) is een inspirerende plek binnen een zorgorganisatie waar studenten, zorgprofessionals en docent-onderzoekers samenwerken aan leren en innoveren. Hier komen zorg, onderwijs en onderzoek samen, wat zorgt voor een innovatieve omgeving waarin aankomende zorgprofessionals verantwoordelijkheid leren dragen en zich verbonden voelen met hun vak.
Een Academische LeerWerkPlaats (ALWP) is een plek waar studenten leren, werken en onderzoeken in de praktijk. Wat een ALWP bijzonder maakt, zijn de verschillende activiteiten:
-
Studenten krijgen les van een docent-verpleegkunde binnen de zorginstelling.
-
In duo’s volgen zij een patiënt door de hele zorgketen (‘Follow the patient’).
-
Tijdens themadagen krijgen ze masterclasses over actuele gezondheidsthema’s.
-
In bijeenkomsten met alle betrokkenen wordt de zorg samen geëvalueerd (‘whole-system-in-the-room’).
Studenten werken samen met zorgprofessionals aan onderzoeksvragen via het Amsterdams EBP-model. Ze doen literatuuronderzoek en helpen mee aan lopend onderzoek en zorgvernieuwing.
Er zijn ALWP’s bij onder andere Amsterdam UMC, Cordaan en Omring, elk met een eigen thema. Zo richt de ALWP Verloskunde bij Amsterdam UMC zich op samenwerking in de geboortezorg. Bij Omring werken studenten aan betere revalidatiezorg thuis.
ALWP voor verpleegkundigen - Omring
ALWP Cordaan - Wijk-up Call
ALWP Amsterdam UMC - Fit for Practice
Materialen voorbereiding en implementatie ALWP
Download hieronder verschillende materialen voor het implementeren van een Academische leerwerkplaats.
Contact
De HvA is altijd op zoek naar doorontwikkeling en uitbreiding van de Academische leerwerkplaatsen. Interesse om samen te werken of meer informatie nodig?
Interprofessionele educatie (IPE)
Het Interprofessioneel onderwijs (IPE)(opent in nieuw venster) maakt deel uit van het HvA-Amsterdam UMC-programma onderwijs voor interprofessionele samenwerking. Studenten van de opleidingen Ergotherapie, Fysiotherapie, Oefentherapie, Verpleegkunde (HvA) en Geneeskunde (Amsterdam UMC) nemen deel aan dit onderwijs.
In het IPE-onderwijs leren studenten over, en met studenten uit de andere zorgopleidingen interprofessioneel samenwerken. Een Academische leerwerkplaats biedt een perfecte omgeving om de geleerde vaardigheden in de praktijk verder te ontwikkelen en als interprofessioneel zorgteam de zorg te bieden.
De HvA ontwikkelde een blauwdruk om zorg- en onderwijsorganisaties te ondersteunen bij interprofessioneel samenwerking van studenten op een leerwerkplaats.