Afstudeeropdrachten
Ligt er binnen uw organisatie een sociaaljuridisch vraagstuk door bijvoorbeeld de invoering van nieuwe wetgeving, nieuw beleid of een reorganisatie? Bied een afstudeeropdracht aan voor onze vierdejaars studenten SJD.
Afstudeerportfolio
In het laatste studiejaar werkt de student aan een Afstudeerportfolio, gedurende één semester (ofwel september t/m januari, ofwel februari t/m juli). Dit afstudeerportfolio staat in het teken van de twee leeruitkomsten Verbeteren & Signaleren én Professionalisering. De studiebelasting in het gehele semester bedraagt 840 uur in totaal.
Eerste afstudeerblok – Verbeteropdracht (ontwerpgericht onderzoek)
In het eerste blok voert de student een ontwerpgericht onderzoek (participatief ontwerponderzoek) uit bij een organisatie in de sociaaljuridische dienstverlening. De student signaleert een concreet probleem binnen de organisatie en werkt (samen met belanghebbenden in de praktijk) aan de ontwikkeling van een beroepsproduct dat dit signaal aanpakt. Resultaten zijn: het beroepsproduct én een verantwoordingsverslag. Gedurende de opdracht ligt ook nadruk op de professionele ontwikkeling van de student: zelfstandigheid, samenwerking en omgaan met feedback maken — naast het beroepsproduct en het verantwoordingsverslag — onderdeel uit van de eindbeoordeling. Deze opdracht staat in het teken van de SJD-leeruitkomst Verbeteren & Signaleren.
Criteria Verbeteropdracht (eerste afstudeerblok)
De Verbeteropdracht is geschikt als deze aan de volgende criteria voldoet:
- De opdracht sluit duidelijk aan bij de SJD-leeruitkomst Signaleren & Verbeteren en heeft een verbeter- of ontwerpgericht karakter.
- De opdracht is relevant voor de sociaaljuridische beroepspraktijk.
- Het vraagstuk is actueel en binnen de organisatie nog niet eerder structureel aangepakt.
- Het vraagstuk omvat zowel juridische als sociale en/of methodische aspecten.
De uitvoering van de opdracht duurt één blok, ofwel tien weken.
Voorbeelden van verbeteropdrachten (eerste afstudeerblok)
- Binnen een gerechtsdeurwaarderskantoor zijn recente wetswijzigingen in het huurrecht onvoldoende verwerkt, waardoor medewerkers verhuurders niet altijd actueel kunnen adviseren. De student ontwikkelde drie hulpmiddelen — een beslisboom, informatieblad en handleiding — om juristen te ondersteunen bij het juist toepassen van de huurwetgeving.
- Een woningcorporatie mist een duidelijke werkwijze om ondermijning bij garageboxverhuur te signaleren en bestrijden. De student ontwikkelde een handreiking met meldprotocol, checklist en informatiebladen om medewerkers hierbij te ondersteunen.
- Politiemedewerkers binnen een specifiek district hebben te weinig kennis van slachtofferrechten, waardoor slachtoffers van een misdrijf niet altijd goed worden beschermd. De student ontwikkelde een praktijkgerichte training om kennis en toepassing van slachtofferrechten te verbeteren.
- Het toetsingskader voor gedragsbeoordeling van gedetineerden biedt weinig ruimte voor maatwerk en belemmert re-integratie. De student ontwierp een herstelgericht toetsingskader met een flexibel werkproces en begeleidingsplan om motivatie en terugkeer te bevorderen.
- Bij GGZ Reclassering worden reclasseringstools beperkt gebruikt door gebrek aan kennis en inbedding in het werkproces. De student ontwikkelde een vernieuwde checklist en themacarrousel om het gebruik van en de kennisdeling rond deze tools te versterken.
- Bewoners van een specifieke buurt melden woonfraude onvoldoende, waardoor illegale onderhuur onopgemerkt blijft. De student ontwikkelde een voorlichtingscampagne met poster, folder en training voor professionals om bewoners te informeren en te stimuleren woonfraude te melden.
- Het verzuimprotocol van een woningcorporatie biedt teamleiders onvoldoende houvast bij stress-gerelateerd verzuim. De student ontwikkelde het Maatwerkplan, bestaande uit een praktisch hulpmiddel met stappen en mini-beslisboom, om medewerkers effectief en persoonlijk te begeleiden.
- Het BRP-beleid voor briefadressen bij een gemeente laat onvoldoende ruimte voor maatwerk, waardoor kwetsbare burgers zonder officieel adres zitten en mogelijk geen toegang hebben tot zorg, uitkeringen en andere voorzieningen. De student ontwikkelde een voorstel voor nieuwe beleidsregels met maatwerkartikel en casusoverleg, zodat aanvragen efficiënt en met oog voor kwetsbare burgers kunnen worden beoordeeld.
Tweede afstudeerblok – Opdracht Rechtvaardigheid en Symposium
In het tweede blok richt de student zich op de ontwikkeling van de professionele identiteit als sociaal-juridisch dienstverlener. Via een opdracht rondom rechtvaardigheid en een symposium rond een relevant sjd-thema — toont de student hoe hij/zij als professional een bijdrage wil leveren aan een rechtvaardigere samenleving. Deze opdrachten staan in het teken van de SJD-leeruitkomst Professionalisering. Uw organisatie ontvangt een uitnodiging voor het Symposium.
Afronding: eindgesprek
De twee blokken worden afgesloten met een eindgesprek aan de hand van het samengestelde Afstudeerportfolio, waarin beide leeruitkomsten — Verbeteren & Signaleren én Professionalisering — aan bod komen. De praktijkbegeleider is uitgenodigd bij het eindgesprek.
Begeleiding vanuit de opleiding
De student krijgt een begeleider binnen de opleiding, die de uitvoering van de Verbeteropdracht en het professionalseringsopdrachten begeleidt. Daarnaast krijgt de student een beoordelaar.
Wat vragen wij van u als opdrachtgever?
Vanuit de organisatie treedt een praktijkbegeleider op bij de Verbeteropdracht (blok 1): deze faciliteert toegang tot informatie, zorgt voor contact met belanghebbenden (bijv. voor interviews) en geeft enkele keren feedback op het beroepsproduct en de voortgang. Aan begeleiding vanuit de organisatie is in het tweede afstudeerblok geen actieve rol meer weggelegd; het contact is beperkt. De praktijkbegeleider is wel uitgenodigd bij het symposium en het eindgesprek.
Handleiding met cursuskalender
De handleiding bevat informatie voor stagiaires, praktijkbegeleiders en stagedocenten.
Studiejaar 2025-2026 - Semester 1 (start september 2025)
- Studiehandleiding Afstudeerportfolio SJD 2025-2026
- Handleiding Afstudeeropdracht SJD Oude stijl - Analyse en Diagnose - Semester 1 2025-2026
- Handleiding Afstudeeropdracht SJD Oude stijl - Ontwerp - Semester 1 2025-2026