Afstudeerproject of LiO-stage
Op deze pagina lees je meer over het afstudeerproject van de opleiding Pedagogiek en de LiO-stage van de opleiding Leraar Pedagogiek.

Pedagogiek
Studenten van de opleiding Pedagogiek ontwikkelen inspirerende en praktijkgerichte producten die bijdragen aan de ontwikkelingskansen van kinderen en jongeren. Deze projecten worden nauw afgestemd op de wensen van het werkveld en leveren waardevolle inzichten en praktische oplossingen op voor actuele vraagstukken.
Enkele voorbeelden van deze innovatieve producten zijn een training voor leerkrachten over traumasensitief werken in het basisonderwijs, een beweegboekje dat de motorische ontwikkeling en taalverwerving van dove en slechthorende kinderen bevordert en een lessenpakket dat kinderen in het speciaal onderwijs helpt om hun zelfredzaamheid te vergroten.
Het ontwikkelproces van het afstudeerproject verloopt in nauwe samenwerking met de opdrachtgever. Studenten van de opleiding Pedagogiek werken in een periode van 6 maanden toe naar een concreet eindproduct dat stap voor stap vorm krijgt. Hierbij maken zij gebruik van methoden zoals literatuuronderzoek, interviews met professionals en observaties in relevante situaties. Elke stap, of 'schakel', in dit proces wordt zorgvuldig afgestemd en goedgekeurd door de opdrachtgever, zodat het eindproduct volledig aansluit bij de behoeften van de doelgroep.
Deze intensieve en gerichte aanpak zorgt ervoor dat de studenten niet alleen hun theoretische kennis in de praktijk kunnen brengen, maar ook dat ze een betekenisvolle bijdrage leveren aan de verbetering van de ontwikkelingskansen van kinderen en jongeren in diverse settings.
Leraar Pedagogiek
In jaar 4 is Werkplekleren en professionaliseren onderdeel van het afstudeerdossier en bestaat de module voor de enkele bevoegdheid uit drie dagen stage in semester 2 (van februari tot en met juli), professionaliseringslessen op de HvA en een formatief en summatief beoordelingsmoment. Voor de studenten die gekozen hebben voor de bi-diplomering bestaat de module uit gemiddeld twee dagen stage gedurende het hele jaar en het aansluitende eerste semester in het daaropvolgende jaar (dus drie semesters in totaal is de richtlijn), professionaliseringslessen op de HvA, en een formatief en summatief beoordelingsmoment.
De lio-student geeft (deels) zelfstandig les en is in ieder geval actief (lesgeven/ondersteunen/observeren) in minimaal 6-8 klokuren per week. Dit mag ook meer zijn, maar naast deze lesuren hoort uiteraard voor- en nabereidingstijd en overige onderwijs- en teamtaken. De student moet voor minimaal één klas/groep het onderwijs geheel zelfstandig verzorgen met begeleiding op afstand. Naast het lesgeven draagt de student ook actief bij aan schoolbrede pedagogische taken.
Het algemene doel van het werkplekleren en professionaliseren jaar 4 is om de pedagogische en didactische basis, houding en overtuigingen verder te versterken. Dit wordt gedaan door al (samen)werkend, onderzoekend, reflecterend en lerend kennis en vaardigheden te verwerven en zo het niveau van een startbekwame docent te behalen. De student zal wekelijks onderwijsactiviteiten en lessen verzorgen in het eigen vakgebied of gebieden en de pedagogische taak van de docent pedagogiek binnen de school verder verkennen. Dit gebeurt uiteraard in samenwerking met de opleidingsschool en collega’s. De ontwikkeling van de student is erop gericht om te voldoen aan de beoordelingscriteria op het niveau van jaar 4, zoals beschreven in het beoordelingsformulier Werkplekleren en professionaliseren jaar 4 voltijd.
De stage wordt ingericht aan de hand van drie componenten. Deze drie componenten vormen de inhoud van de stage van de student en worden zo ingericht dat de student zich ontwikkelt en vervolgens aan kan tonen dat aan de beoordelingscriteria voor Werkplekleren en professionaliseren voor jaar 4 wordt voldaan. Het gaat om de volgende drie componenten:
- Opdrachten die door de HvA worden opgegeven (je besteedt hier ongeveer 20% van je stagetijd aan);
- Opdrachten vanuit de stageschool die de student in overleg met de werkplekbegeleider oppakt en uitvoert (je besteedt hier ongeveer 30% van je stagetijd aan);
- Leerdoelen die de student onder begeleiding van de HvA-coach en werkplekbegeleider opstelt (je besteedt hier minimaal 50% van je stagetijd aan).
Een richtlijn voor de verhouding met betrekking tot de schooltaken is 75% lestaken en 25% schoolbrede taken. De regie met betrekking tot het uitvoeren hiervan en reflecteren op het leerproces ligt voornamelijk bij de student. Er is enige sturing en begeleiding vanuit de HvA en de stageschool. De student krijgt de vrijheid om verschillende toepassingen uit te proberen in verschillende situaties waarin de complexiteit van de situatie gedurende de stage toeneemt. Er wordt een veilige leeromgeving voor de student gecreëerd waarin de student leert verantwoordelijkheid te nemen voor de onderwijsactiviteiten en taken die de student uitvoert (zie niveau D van het ZelCommodel). Uiteindelijk toont de student de leeruitkomst voor Werkplekleren en professionaliseren van jaar 4 aan.