Centre of Expertise Rechtvaardige Stad

CrAFting Cities Together in Bologna

150 belanghebbenden van het Europese project CrAFt werken samen aan klimaatneutrale steden van de toekomst

5 jun 2023 11:44 | Rechtvaardige Stad

HvA-onderzoekers Maria Kapteijns en Federica Cefis Colombo verzorgden met succes een workshop tijdens CrAFting Cities Together in Bologna. Samen met ruim 150 belanghebbenden van het Europese project CrAFt kwamen zij tijdens dit event drie dagen bij elkaar om samen te werken, verbindingen te leggen en ideeën uit te wisselen over klimaatneutrale steden van de toekomst. Centraal uitgangspunt is daarbij het concept van ‘New European Bauhaus’, dat tijdens de transitie een brug wil slaan tussen kunst en cultuur, duurzaamheid en inclusiviteit.

Lokale initiatieven

De ‘Sandbox Cities’ Bologna, Amsterdam en Praag vertelden tijdens het event over lokale initiatieven in hun stad die werken volgens de drie New European Bauhaus (NEB) principes. Vanuit de HvA deelden onderzoekers Federica Cefis Colombo en Maria Kapteijns inzichten van initiatieven uit Amsterdam waar de NEB principes de komende tijd onderzocht worden, namelijk het Marineterrein, de Sluisbuurt, The Green Mile en vrijplaats Ruigoord.

Programma

Locality presenteerde tijdens het event het Craft Cookbook met tientallen recepten voor collaboratief bestuur. Università di Bologna liet als host verschillende participatieve ruimtes en projecten in de stad zien en afsluitend werd de NEB Policy Support Alliance gelanceerd!

Niet alleen CrAFt-onderzoekers, maar ook studenten van de Czech Technical University in Prague, Università di Bologna, Amsterdam University of Applied Sciences en en de Norwegian University of Science and Technology (NTNU) namen deel aan het event. Deze jonge generatie ging met onderzoekers en belangrijke stakeholders van het CrAFt-project (zoals de CrAFt Cities, NEB Lighthouse-projecten en Cities Mission-steden) in gesprek over de toekomst.

Meer weten?

Bekijk dan de projectpagina van CrAFt of neem contact op met projectleider Andrew Switzer: