Centre of Expertise Rechtvaardige Stad

Bewogen Stad #10 toont invloed van feminisme op de stad

Een editie vol van nieuwe ideeën en verrassende perspectieven

20 jun 2023 08:00 | Rechtvaardige Stad

De tiende editie van Bewogen Stad verkennen we op welke manier feministische ziens- en handelswijzen zich manifesteren in de stad. Met verschillende experts werpen we een blik op stedelijke ontwikkeling en architectuur, gebruik van de openbare ruimte en zelfs de klimaattransitie. Binnen ons eigen instituut, de HvA, bekijken we hoe feminisme een rol speelt binnen het onderwijs. Kortom, een editie vol van nieuwe ideeën en verrassende perspectieven.

Bij feminisme denken veel mensen aan de strijd voor de rechten van de vrouw. Vrouwen hebben inderdaad een belangrijke rol gespeeld in het ontstaan van de feministische beweging. Maar inmiddels weten we ook: feminisme is niet alleen iets voor vrouwen, het betreft iedereen. Iedereen die zich onderdrukt voelt door de huidige normen en behoefte heeft aan emancipatie kan zich feminist noemen.

In deze editie van Bewogen Stad laten we zien hoe feminisme zich in verschillende facetten manifesteert in de stad. Hiermee hopen we een bijdrage te leveren aan een breder begrip van wat feminisme is, waarom het zo’n relevant actueel thema is en hoe feminisme (al dan niet) doorwerkt in praktijk en bestuur van grootstedelijke vraagstukken.

In deze tiende editie van Bewogen Stad passen we het feministische perspectief toe op verschillende thema’s, bijvoorbeeld op de inrichting van de stad, de ontwikkeling van het onderwijs en het versnellen van de energietransitie. De meeste artikelen gaan over de inrichting en het besturen van de stad, de expertise van het CoE UGSI.

We spraken een aantal deskundigen over hun visie op de feministische stad, zoals Anna Vos, Merel Pechtold en May East. HvA-studentes Sela Graaven en Kamily Al-Kahef vertelden ons hoe zij hun studietijd ervaren en welke rol hun vrouw-zijn daar in speelt. Jopie Nooren, voorzitter van het CvB, vertelt welke rol feminisme speelt in haar visie op het onderwijs. Ook laten we een aantal vernieuwende perspectieven zien: Renée Heller belicht de rol van feminisme in techniek, Lena Bäunker reflecteert op de kracht van luisteren en Tariq Reingoud vertelt over de onmisbare rol van de man in de feministische strijd.

Bewogen Stad

Bewogen Stad is een reeks van digitale tijdschriften over maatschappelijke kwesties in de Amsterdamse regio, uitgegeven door het Centre of Expertise Urban Governance and Social Innovation. We gaan opiniërend te werk, door met een breder publiek te delen waar we mee bezig zijn en zo bieden we een plek voor verschillende geluiden uit het maatschappelijke debat. Naast artikelen van onderzoekers biedt Bewogen Stad ruimte aan bijdragen van docenten, praktijkpartners en andere betrokkenen.

Lees ook de eerdere edities op: www.hva.nl/bewogenstad. Altijd de nieuwste editie in je mail ontvangen? Abonneer je dan hier.