Verkenning Dark Funds of Knowledge

Hoe geef je op een betekenisvolle manier vorm aan (h)erkennen en benutten van kennisbronnen in onderwijs- of begeleidingscontexten? Het is essentieel dat professionals dit ethisch, zorgvuldig en sociaal veilig doen.
Kennisbronnen die jongeren – met name uit minder bevoordeelde milieus – in hun alledaagse leven en door uiteenlopende gebeurtenissen ontwikkelen, blijven in de regel vaak 'verborgen' voor formele professionals die hen begeleiden. Dit komt mede door een dominante benadering, waarbij de focus ligt op hun tekorten (zgn. deficietdenken). Het wordt vaak nog uitdagender wanneer professionals te maken hebben met jongeren die in kwetsbare omstandigheden verkeren of traumatische gebeurtenissen hebben ervaren. Dit project richt zich op hoe professionals juist deze kennisbronnen kunnen (h)erkennen en benutten in onderwijs- of begeleidingscontexten. Daarbij is het essentieel dat zij dit ethisch, zorgvuldig en sociaal veilig doen. Maar hoe geef je hier op een betekenisvolle manier vorm aan? Wanneer is het bijvoorbeeld gepast om in dit kader jongeren hun ervaringen te laten delen of te activeren? In welke context doe je dit? En hoe zorg je ervoor dat dit delen eerder leerzaam en inzichtelijk is dan belastend?
Korte literatuurstudie
In deze verkenning doen we een korte literatuurstudie naar het concept Dark Funds of Knowledge, en aanverwante begrippen. We onderzoeken in welke domeinen deze benadering al wordt toegepast, op welke manieren dit gebeurt en onder welke voorwaarden. Deze verkenning resulteert in een overzichtelijke explainer/eindproduct, met als doel om samen met een partnerorganisatie in te gaan op een relevante praktijkvraag.
Werkwijze
Tijdens het project wordt er eerst een korte literatuurstudie uitgevoerd naar Dark Funds of Knowlegde en mogelijk aanverwante termen. Vervolgens zal er worden gekeken naar good practices in de praktijk. Deze verkenning biedt mogelijk eerste inzichten die zijn toe te passen in het onderwijs. In het vervolgtraject is het streven een werkwijze samen met onderwijsprofessionals verder uit te werken.
Onderzoeksteam
- Nicole Sanches – docent onderzoeker
- Cindy Warmerdam – programmacoordinator Armoede en Bestaanszekerheid
- Dominique Angel - programmacoordinator Dialoog, Polarisatie en Controverse
- Gladys Akom Ankobrey - programmacoordinator Verborgen Kennisbronnen
Meer informatie
Cindy Warmerdam via c.warmerdam@hva.nl