Logo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpaginaLogo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpagina
Project

Veerkracht als vakmanschap: Welzijn van jongeren begint bij jou

-
Foto van MAAKIK | Diana Eijsermans

Jongeren die opgroeien in kwetsbare omstandigheden krijgen vaak te maken met uitdagingen rondom hun welzijn en mentale gezondheid, zoals angst, prikkelbaarheid, overactiviteit en depressieve gevoelens. Vroege en passende signalering van mentale problemen is cruciaal, maar vraagt om méér dan alleen zorg. Ook preventie, steun in de leefwereld en het versterken van beschermende factoren spelen een grote rol.

Doel van het project
Dit project beoogt meer inzicht te krijgen op hoe jongerenwerkers de veerkracht van jongeren kunnen versterken op het gebied van mentaal welzijn; en ook op welke kennis en vaardigheden jongerenwerkers al in huis hebben, welke nog ontbreken en hoe zij zelf veerkrachtig kunnen blijven in hun werk.

Onderzoeksvraag
Hoe kunnen jongerenwerkers bijdragen aan het versterken van de veerkracht van jongeren op het gebied van mentaal welzijn?

Deelvragen:

  • Hoe ondersteunen jongerenwerkers jongeren in hun welzijn, individueel en/of collectief?
  • Hoe blijf je als jongerenwerker zelf voldoende veerkrachtig?
  • Welke kennis en kunde hebben jongerenwerkers al, en wat missen ze nog?
  • Wat is er nodig om de veerkracht van jongeren verder te versterken?

Aanpak
In het dit project werken jongerenwerkers, studenten en de partnerorganisatie Augeo Foundation samen aan praktijkgericht kwalitatief onderzoek, onder begeleiding van onderzoekers van Youth Spot en docenten van de minor Jongerenwerk. Het onderzoeksproject bestaat uit twee rondes. In elke ronde werken andere groepen studenten en jongerenwerkers samen aan het onderzoek. De eerste ronde vindt plaats van september 2025 tot februari 2026, de tweede van februari 2026 tot juli 2026.

Voor de uitvoering van dit onderzoek passen we praktijkgericht waarderend actie-onderzoek toe. Waarderend actie-onderzoek gaat uit van kansen en mogelijkheden en gebruikt die als vertrekpunt voor positieve veranderingen (Cooperrider & Whitney, 2005). Het stellen van waarderende positieve vragen wordt gezien als een krachtig instrument om positieve verandering te genereren. Daarbij wordt allereerst in kaart gebracht wat al werkt en van daaruit wordt gekeken hoe het in de toekomst verbeterd kan worden. Dit betekent dat we vanuit een waarderende houding (ervan uitgaande dat er al veel goede dingen gebeuren) kijken naar het ondersteunen van jongeren in hun welzijn door het jongerenwerk en straathoekwerk en wat er (verder) versterkt kan worden.

Resultaat 
Dit project resulteert in vier eindproducten. De eerste twee producten zijn eindproducten waaraan studenten en jongerenwerkers een directe bijdrage leveren. 

  1. Professionele ontwikkeling van jongerenwerkers, studenten en docenten 

Deelname aan het onderzoek versterkt de kennis en veerkracht van jongerenwerkers in het ondersteunen van jongeren in hun welzijn. Zowel jongerenwerkers als studenten en docenten worden zich bewust van de rol en kennis die hiervoor nodig is.   

  1. Portfolio’s als tastbaar eindproduct van studenten voor jongerenwerkers 

Ieder groepje sluit het onderzoek af met een portfolio. Dit portfolio bundelt de stappen die de jongerenwerkers en studenten zetten gedurende de uitvoering van het onderzoek. Voor het lectoraat Youth Spot bieden de portfolio’s en de verzamelde ruwe data input voor het beantwoorden van de onderzoeksvragen. Deze portfolio’s zijn alleen in te zien door onderzoekers van Youth Spot, de jongerenwerker en de begeleidend docent.  

  1. Wetenschappelijke artikel

Er verschijnt een wetenschappelijk artikel in een vakblad voor jongerenwerkers/sociaal werkers.

  1. Praktijkproduct voor jongerenwerkers  

In samenspraak met praktijkpartners wordt een praktijkproduct ontwikkeld waarin de kennis over veerkracht en mentaal welzijn van jongeren wordt uitgewerkt. Daarbij is ook aandacht voor de eigen veerkracht van jongerenwerkers. Gedacht kan worden aan een factsheet of een kennisclip. 

Samenwerking
Dit project is een samenwerking tussen jongerenwerkers, studenten van de minor Jongerenwerk, Augeo Foundation, Youth Spot en de minor Jongerenwerk. Augeo Foundation als een externe partner in dit onderzoekproject  vervult de rol van inhoudelijk expert op het gebied van veilig en veerkrachtig opgroeien. Ze levert een bijdrage aan de literatuurverkenning, neemt deel aan projectbijeenkomsten en verzorgt een inhoudelijke bijdrage aan de masterclass. In de afrondingsfase bespreekt Augeo Foundation samen met Youth Spot de resultaten en draagt zij bij aan het schrijven van een gezamenlijke publicatie op basis van de uitkomsten van de uitvraag.

De partnerorganisatie betrokken in het onderzoeksproject zijn: MeerWaarde, De Schoor, Dynamo, Gro-Up, Wijkz, Dock, Combiwel, JoU, Vivell, Per Mens.

Meer weten?