TCS Amsterdam Marathon impactstudie

Organisator Stichting Sportevenementen Le Champion wil de veelzijdige impact van de TCS Amsterdam Marathon benadrukken. Het projectteam onderzoekt daarom de sociaal-economische, economische, gezondheids- en ecologische effecten op de stad.
Doel
Het meten van de impact van de TCS Amsterdam Marathon 2024 op de stad.
Werkwijze
Het projectteam gebruikt verschillende manieren om de impact te meten.
Economische impact
- Online vragenlijsten voor deelnemers
- Face-to-face enquêtes met bezoekers/kijkers
- Analyse van geldstromen samen met de organisatie
- Face-to-face enquêtes met (internationale) mediavertegenwoordigers
Sociaal-economische waarde
Onderzoekers bekijken het netwerk van bedrijven en personen aan de hand van 5-8 interviews met belangrijke mensen uit de organisatie (Stichting Sportevenementen Le Champion en partners). Dit gebeurt op individueel niveau met besluitvormers en op collectief niveau met deelnemers/bezoekers.
Maatschappelijke waarde - gezondheidsimpact
Via een vragenlijst onderzoekt het team het verband tussen gezondheidswinst en de TCS Amsterdam Marathon. De vragenlijst over de gezondheidswinst wordt een week na het evenement naar de deelnemers gestuurd, samen met de vragenlijst over de economische waarde.
Maatschappelijke waarde - sociale invloed
Onderzoekers kijken hoe het evenement het welzijn van mensen beïnvloedt. Dit doen ze via:
- Een online vragenlijst voor deelnemers
- Interviews met 15-20 vrijwilligers die helpen bij het organiseren
- Een korte online vragenlijst voor bezoekers langs de route
- Een analyse van de bewegingen van online volgers van Le Champion
Ecologische impact
Onderzoekers bekijken de ecologische impact van het evenement. Welke acties onderneemt de organisatie om de marathon duurzaam te maken? Wat zijn de mogelijkheden? Dit onderwerp is nieuw in sportmanagement. Het projectteam zoekt een theoretisch kader om dit goed uit te voeren. Een afstudeerstudent van Sportkunde verzamelt data, bijvoorbeeld via interviews met belangrijke betrokkenen binnen en buiten de organisatie.
Maatschappelijke impact
Een betere schatting van de opbrengsten en kosten van een massa-evenement zoals de TCS Amsterdam Marathon op verschillende gebieden: economische impact, sociaal-economische waarde, gezondheidsimpact en ecologische impact.
Bijdrage onderwijs en onderzoek
Sportkunde-studenten dragen op verschillende manieren bij aan dit onderzoek. Tweedejaarsstudenten helpen bij het onderzoek naar de economische impact. Twee vierdejaarsstudenten verzamelen data over de maatschappelijke en ecologische waarde van het evenement voor hun afstudeerstage. Het team ziet ook kansen om onderzoek en onderwijs over de ecologische impact van sportevenementen binnen de opleiding verder te ontwikkelen.
Onderzoeksrapport impactstudie TCS Amsterdam Marathon
Projectteam HvA
- Jora Broerse
- Pieter Verhoogt
Externe partners
- Stichting Sportevenementen Le Champion
- Sport2B
Lectoraat Sport Management & Sport Business
Dit project valt onder het lectoraat Sport Management & Sport Business. Meer weten?