True Price Lab
heden
Het project 'True Price Lab' onderzoekt de werkelijke kosten van producten, inclusief milieu- en sociale impact. Het doel is inzicht te bieden en consumenten te motiveren de echte prijs te betalen, met aandacht voor duurzaamheid en eerlijkheid.
De echte prijs van een product gaat verder dan de prijs in de winkel. Het omvat ook de kosten die gemeenschappen betalen naast vervuilende fabrieken en de prijs die toekomstige generaties dragen door de effecten van klimaatverandering.
Resultaten
Eerst verzamelden de onderzoekers informatie over Nederlandse consumenten. Hiervoor werd een vragenlijst uitgezet onder 2500 mensen die een goede afspiegeling zijn van de bevolking. Over de resultaten van dit onderzoek lees je hier meer.
Met deze resultaten is communicatiestrategie ontwikkeld. Deze strategie werd vervolgens getest in de praktijk: in het restaurant en de espressobar van het Corry Tendeloohuis. In februari 2024 is dit project van start gegaan. Het doel van dit project was om beter te begrijpen hoe je de boodschap over true pricing op een duidelijke manier kunt overbrengen aan klanten. Het project onderzocht of klanten hierdoor bereid zijn om de echte prijs van eten en drinken te betalen. Over de resultaten van dit onderzoek lees je hier meer.

De uitkomsten van het onderzoek op de HvA gebruikt in een vervolgonderzoek in samenwerking met een duurzame cateraar bij een marketingcommunicatiebureau in Amsterdam. Medewerkers konden gedurende zes weken vrijwillig de echte prijs betalen voor de lunch. De communicatie verliep via een app, wat anders is dan in een fysiek bedrijfsrestaurant met medewerkers en een kassa waar je betaalt. De resultaten worden binnenkort gepubliceerd.
In januari 2026 start een nieuw vierjarig onderzoek welke gefinancierd is door het Ministerie van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur. In samenwerking met o.a. de Hogeschool Agrarische Studies, InHolland, de Transitiecoalitie Voedsel en True Price gaat het True Price Lab van de HvA onderzoek doen naar de Opschaling van True Pricing. In dit onderzoek kijken we naar de doorwerking van de effecten van true price berekeningen, het betalen van de true price door de consument en wat met die betalingen gedaan wordt om de keten te verduurzamen.
Team
- Sjoukje Goldman
- Tessa Welmers
- Anke Vermeer
- Jesse Weltevreden
Partners
True Price Lab is onderdeel van de onderzoeksgroep Duurzame Marketing. Partners van het lab zijn het Centre for Economic Transformation (CET), het Centre for Market Insight, het lectoraat Digital Commerce, de bacheloropleiding Commerciele Economie en de master Economische Transformatie. Het lab werkt nauw samen met True Price en cateraar Vermaat.