Logo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpaginaLogo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpagina
Project

Bedrijventerreinen op weg naar zero-emissie

-

Tussen nu en 2050 stapt de logistieke sector over op zero-emissie-transport en op batterij-elektrische of waterstof-elektrische voertuigen. Hierdoor zal de vraag naar elektriciteit enorm toenemen op vestigingslocaties van vervoerders, op logistieke centra en verzorgingsplaatsen. Hoe gaan we daarmee om? Dat onderzoekt de Hogeschool van Amsterdam (HvA) in verschillende projecten.

Toenemende elektriciteitsvraag

Als in de toekomst de prijs van elektrische voertuigen daalt en hun actieradius toeneemt, zullen veel logistiek dienstverleners overstappen op zero emissie-vervoer. Daardoor zal de vraag naar elektriciteit ineens flink toenemen. Als we niet op tijd inspelen op deze toename in vraag, is het risico dat de netwerkcapaciteit op een aantal bedrijventerreinen niet voldoende is. Het duurt dan een aantal jaar voordat de gewenste capaciteit er is, want de doorlooptijd voor de ontwikkeling en aanleg door de netbeheerder is (minimaal) 5 tot 7 jaar.

De sector, de regio en de netwerkbeheerder(s) willen inzicht in de verwachte ontwikkeling van de energievraag in de logistieke sector. Daarmee kunnen ze de vraag naar elektriciteit die het netwerk in de toekomst moet leveren inschatten.

Sander Onstein

Projectleider en onderzoeker

Project Zero Emission Infrastructuur (juni 2022 – oktober 2023)

In dit project heeft de HvA samen met Hogeschool Rotterdam en HZ University of Applied Sciences een prognosemodel ontwikkeld. Met dit model kunnen de onderzoekers inschatten hoeveel elektriciteit bedrijventerreinen in de toekomst nodig hebben als alle bedrijfswagens elektrisch zijn.

Dit project was een samenwerking tussen de HvA, Hogeschool Rotterdam en HZ University of Applied Sciences, in opdracht van Amsterdam Logistics. Team HvA: Sander Onstein(opent in nieuw venster) (projectleider), Dick van Damme, Renee Heller, Pieter Bons, Isamu Goiati, Rick Wolbertus.

Project Zero Emissie Corridors (juni 2024 – mei 2028)

In dit vervolgproject breiden de HvA en de Hogeschool Rotterdam het model uit met nieuwe variabelen. Bijvoorbeeld over de inzet van zonnepanelen, de invloed van elektriciteitsprijzen en de laadcapaciteit voor bezoekende bedrijfswagens. Daarnaast ontwikkelen ze een laadscan, die laat zien of logistieke partijen een rittenplanning met elektrische voertuigen kunnen uitvoeren. Het model kijkt daarbij naar factoren als afstand en opties om tijdens de route te laden. Beide tools worden getest bij RoyalFloraHolland in Aalsmeer, een bedrijventerrein in de Metropoolregio Amsterdam (MRA) en bij andere geïnteresseerde bedrijven in de MRA.

Team

Sander Onstein(opent in nieuw venster) (projectleider), Dick van Damme, Maarten Alta, Pieter Bons

Partners en financiering

Het project Zero Emissie Corridors vindt plaats in opdracht van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO, DEI+). Naast de HvA werken de volgende partijen mee aan dit project: Koolen Industries (penvoerder), RKI/projectmanagement, Hogeschool Rotterdam, TNO, SADC, Royal FloraHolland, Schiphol Group, Van der Slot transport, Ortec, Grid.com, Super B, Beeliners, IM Efficiency, Flowy, DJ Middelkoop, R. Nagel Transport, Bedrijventerrein Nieuw-Vennep Zuid.

Lectoraat Mainport Logistiek

Een duurzame en efficiënte regiologistiek is cruciaal voor de internationale concurrentiekracht van de Metropoolregio Amsterdam. Het lectoraat Mainport Logistiek maakt zich daarom hard voor praktijkgericht onderzoek op dit gebied, met en voor bedrijven, overheden en (andere) kennisinstellingen.