IDEEC - Impact-gedreven ondernemerschapsonderwijs voor kinderen

Hoe stel je kinderen en jongeren in staat om ondernemende oplossingen te bedenken voor de grote problemen in de wereld?
Met de toolkit vanuit het project IDEEC kun je als docent impactgericht ondernemerschapsonderwijs vormgeven. Met een hele serie lesplannen, plus een achterliggend competentieraamwerk en simpele impactmeetmethode, kunnen docenten meteen aan de slag. Het project is een samenwerking van de HvA met Amsterdam Impact, Fawaka Ondernemersschool en zes internationale partners in vier landen.
"Ondernemerschap kan een ‘force for good’ zijn. Met het IDEEC project helpen we docenten om dat praktisch te maken op school."
Maarten Hogenstijn – projectleider en lector sociaal ondernemerschap
Achtergrond project
IDEEC is een samenwerkingsverband van negen organisaties uit vijf landen, met de HvA in de lead. Samen hebben we de tools ontwikkeld die op de website www.ideec.eu(opent in nieuw venster) beschikbaar zijn, met steun van een subsidie van de Europese Unie.
Het project is voortgekomen uit de noodzaak die de partners samen voelden om onze kinderen en jongeren uit te rusten met kennis en vaardigheden waarmee ze ondernemende oplossingen kunnen vinden voor grote uitdagingen, bijvoorbeeld op het gebied van klimaat en ongelijkheid.
Doel
IDEEC ondersteunt docenten, aanbieders van ondernemerschapsonderwijs en beleidsmakers om effectieve programma's op te zetten die kinderen van 9 tot 15 jaar in staat stellen om ondernemende oplossingen te ontwikkelen voor ecologische en sociale uitdagingen.
Methode
Bij het ontwikkelen van het IDEEC competentieraamwerk zijn de bestaande raamwerken Entrecomp, Greencomp en soft skills gecombineerd. Dat leidt tot een programma met drie fasen: uitdaging kaderen, oplossingen testen en impact maken. De vier fundamentele principes zijn:
1. De leeromgeving bevordert en stimuleert diversiteit, gelijkheid en inclusie
2. De inhoud is competentiegericht
3. Het leren is leerlinggericht en leerlinggestuurd
4. De docent is facilitator
Resultaten
Het IDEEC-project heeft vier producten opgeleverd:
-
De toolbox met tientallen direct bruikbare lesplannen waarmee docenten een impactgericht programma in ondernemerschapsonderwijs kunnen vormgeven.
-
Aan de basis van de toolbox liggen het IDEEC competentie-raamwerk en een didactische gids voor het opzetten van een effectief programma.
-
Aansluitend aan de toolbox is er een serie eenvoudige instrumenten om de impact van deze programma’s te meten.
-
Tot slot is er de policy brief, om beleidsmakers te informeren en inspireren over de toegevoegde waarde van impactgericht ondernemerschapsonderwijs.
Maatschappelijke impact
De grote uitdagingen van deze tijd vragen om ondernemende oplossingen. Het IDEEC-project biedt een basis en een reeks praktische bouwstenen voor docenten om effectieve programma’s te bouwen die kinderen helpen impactgedreven ondernemersvaardigheden te ontwikkelen. Beleidsmakers kunnen impactgedreven ondernemerschapsonderwijs verder bevorderen, zodat het de nieuwe norm wordt.
Link met het onderwijs
De producten van IDEEC zijn direct toepasbaar in het onderwijs op de basisschool en middelbare school en bieden ook nuttige aanknopingspunten voor andere onderwijsniveaus, zoals mbo en hbo. Het project IDEEC sluit aan bij een serie andere onderzoeksprojecten rond ondernemerschapsonderwijs en sociaal ondernemerschap. De meest directe link is er met het project Fawaka, waarbij de impact van sociaal ondernemerschapsonderwijs voor kinderen in beeld werd gebracht.
Team
Maarten Hogenstijn
Ingrid Bruynse
Partners
Naast Hogeschool van Amsterdam zijn aangesloten:
Nederland
Fawaka Ondernemersschool
Amsterdam Impact (gemeente Amsterdam)
Spanje
Junta de Extremadura (regionale overheid)
Centro Internacional Santander Emprendimiento (CISE)
Italië
Invento Innovation Lab
Fondazione E35
Schotland
Social Enterprice Academy
Australië
Future Anything