Logo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpaginaLogo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpagina
Project

Healthcare students learning in workplace settings during international placements

-
hva Healthcare students learning in workplace settings during international placements studenten meeting studeren laptop papieren lachende vrouw

Hoe dragen internationale praktijkstages bij aan de professionele ontwikkeling van paramedische studenten? Deze vraag staat centraal in het onderzoek van het lectoraat Professioneel Redeneren en Gedeelde Besluitvorming.

Doel

Het onderzoeksteam wil nieuwe inzichten opdoen over praktijkervaringen in een internationale stagecontext, om individuele leerervaringen van studenten te verbeteren.

Werkwijze

Een kwalitatief, verkennend onderzoek door middel van interviews, audio-dagboeken en literatuurstudie.

Bijdrage onderwijs en onderzoek

Het vergroten van praktijkdeelname van studenten tijdens internationale stages bevordert het leerproces en draagt bij aan een betere professionele ontwikkeling. Onderzoekers toetsen bestaande theorieën vanuit het medisch onderwijs aan de context van paramedische beroepsopleidingen. Dit brengt naast een aanvulling op bestaand onderzoek naar verwachting ook nieuwe inzichten met zich mee over leren op de werkplek.

Verwachte resultaten 

  • Resultaten worden gebruikt om stagebureaus te informeren over de voorbereiding en de uitvoer van internationale stages.
  • Publicaties in internationale peer-reviewed journals.

Projectteam HvA

  • Miriam Wijbenga
  • Stephan Ramaekers

Externe partner

  • Maastricht University, School of Health Professions Education (SHE)