Iets voor jou?
Wil jij bijdragen aan een gezondere én klimaatbestendige toekomst? Bij deze leerroute leer je hoe je technologische innovaties inzet voor maatschappelijke impact. Je onderzoekt hoe klimaatverandering onze gezondheid beïnvloedt. Wat zijn bijvoorbeeld de gevolgen van hittestress? En hoe verbeter je de luchtkwaliteit in huis zodat oude woningen leefbaar blijven? Met slimme tools, sensoren en data-oplossingen breng je de leefomgeving in kaart en samen met belanghebbenden zoek je naar een oplossing.

Dit ga je doen
Het eerste semester van de opleiding bestaat uit 2 onderwijsblokken van een kwartaal. Tijdens ieder blok, doe je 1 project. Het derde en vierde blok staan in het teken van de afstudeeropdracht. De opleiding is interdisciplinair: je werkt samen met studenten en professionals uit techniek, zorg en beleid. Je leert niet alleen analyseren, maar ook ontwerpen, testen en implementeren. In living labs breng je kennis direct in de praktijk, met oog voor ethiek en inclusie. Zo bouw jij mee aan steden waar mensen gezond kunnen wonen, werken en leven.

- Blok 1
In blok 1 leer je tijdens een samenwerking met het KNMI veel over klimaat- en weerdata. Bijvoorbeeld hoe dit wordt gemeten en welke aspecten daarbij belangrijk zijn. Hierna ga je zelf metingen uitvoeren en zo verzamel je data van verschillende plekken in de stad. Met alle opgedane kennis kun je uiteindelijk advies uitbrengen over welke gebieden de aandacht verdienen in relatie tot klimaatverandering.
- Blok 2
In het tweede blok ga je aan de slag met het thema gezondheid & technologie. Je leert hoe klimaatverandering invloed heeft op de kwaliteit van woningen en de gezondheid van bewoners. Tijdens een project breng je de situatie in een bepaalde woonwijk in kaart met metingen, interviews en buurtobservaties. Ook ga je in gesprek met bewoners, woningcorporaties en gemeenten om oorzaken, gevolgen en mogelijke oplossingen te verkennen. Op die manier leer je hoe technologie, beleid en sociale innovatie samen kunnen bijdragen aan een gezonde en toekomstbestendige leefomgeving.
- Blok 3 en 4
In blok 3 en 4 ontdek je hoe klimaatverandering onze gezondheid beïnvloedt – van hittestress tot luchtkwaliteit en leefbare woningen. Je zet technologie in om te werken aan gezondere en klimaatbestendige steden, bijvoorbeeld met sensoren, data en ontwerpgericht onderzoek. Samen met bewoners, onderzoekers en bedrijven werk je aan oplossingen die zowel duurzaam als sociaal rechtvaardig zijn. Je verbindt technologische innovatie met maatschappelijke vraagstukken en vertaalt inzichten direct naar de praktijk. Voor je afstudeeropdracht kies je een opdrachtgever die werkt aan inclusieve klimaatoplossingen met échte impact.”
Toelatingseisen
HBO of WO-bachelor
Je wordt toegelaten tot de master als je een bètatechnische bachelor hebt met een technische component die relevant is voor het masterprogramma.
Benodigde tijd
40 uur per week
Gemiddeld besteed je per week 40 uur aan je opleiding, waarvan ongeveer 24 uur zelfstudie is en de rest contacttijd.
Kosten
Collegegeld en andere kosten
Houd naast het jaarlijks vastgestelde collegegeld rekening met kosten voor boeken en excursies (+/- €1000 ,-).
Waarom deze opleiding aan de HvA?

- De gevolgen van klimaatverandering worden steeds zichtbaarder en dat vraagt om een specialistische aanpak.
- Deze leerroute de enige opleiding in Nederland die technologie gebruikt om de regionale gevolgen van klimaatverandering in kaart te brengen.
- In de dynamische stad Amsterdam werk je samen met interessante bedrijven met uiteenlopende vraagstukken op het gebied van klimaatverandering.
- Je studeert in kleine groepen, waardoor er veel persoonlijke aandacht is voor iedere student.
Voor wie?

- Je ziet dat de klimaatvraagstukken één van de belangrijkste van onze tijd zijn en je wil het verschil maken voor de gezondheid van de bewoners van Amsterdam.
- Je wil technologie inzetten om gezondheidsvraagstukken in kaart te brengen.
- Je wil met verschillende stakeholders om tafel om samen te bepalen waar de urgentie zit en waar je het grootste verschil kan maken.