Logo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpaginaLogo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpagina

Verhaal

Merel ontwikkelt 'denkgereedschap' voor haar cliënten, met behulp van de master GGZ-V.

Merel - student master GGZ-Verpleegkunde

Merel Plentema

'De geest van de mens verveelt nooit...'

Op het gebied van werk en opleiding heb ik veel verschillende dingen gedaan. Na mijn middelbare school en wat avonturen in het buitenland heb ik Maatschappelijk Werk en Dienstverlening (tegenwoordig Social Work) aan de HvA gestudeerd. Ik heb na mijn afstuderen vervolgens een tijdje als participatie- en taalcoach voor inburgeraars gewerkt, totdat ik er behoefte aan had om mij meer te ontwikkelen. Ik ben toen gestart met de AGZ (ziekenhuis)-variant van de duale HBO-V. Hier heb ik heel veel geleerd, waar ik in mijn huidige baan nog steeds baat bij heb, maar ik merkte ook dat psychische aandoeningen mij vele malen meer fascineren dan fysieke aandoeningen. Ik kon toen met een bijzondere constructie overstappen naar de GGZ-variant van de duale HBO-V en ben na mijn afstuderen gaan werken in de sociale psychiatrie.

En dat is fantastisch!

De geest van de mens verveelt nooit…. Het interesseert mij mateloos hoe mijn cliënten denken, voelen, op het leven reageren. Hoe veerkrachtig ze vaak zijn, hoe soms onverwacht breekbaar, hoe ze zich met behulp van de juiste interventies weten te ontwikkelen. Mijn drijfveer voor dit werk is dat ik cliënten wil helpen om hun geest vóór hen te laten werken in de plaats van tegen hen. Om hiervoor beter ‘denkgereedschap’ te ontwikkelen, ben ik de master GGZ-verpleegkunde gaan doen. Ik wilde helder en meer methodisch leren denken, mijn eigen gedachten dieper leren bevragen, om op die manier meer in de behandeling van mijn cliënten te kunnen betekenen.

In mijn huidige baan fungeer ik als casemanager in een multidisciplinair team. Ik coördineer de behandeling van cliënten in mijn caseload en ben daarbij de eerste contactpersoon. Ik merk dat de master mij heeft gebracht dat ik een breder perspectief hanteer en dat ik hiermee soepeler overleg met mijn collega’s uit verschillende disciplines. De master wordt in deeltijd gegeven en dat maakt dat ik naast de schooldag en de zelfstudie nog heel veel op de vloer sta: wat ik door de opleiding leer, kan ik op de vloer gelijk integreren.