Logo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpaginaLogo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpagina

Verhaal

Bram is na heel wat jaartjes weer in de schoolbanken geklommen en heeft verdieping gevonden in zijn werk.

Bram - student master GGZ-Verpleegkunde

Foto van Bram

'De master GGZ-Verpleegkunde heeft een flinke omslag veroorzaakt in mijn denken en mijn denkwijze binnen mijn werk.'

Ik ben Bram van Straten ik ben 47 jaar oud en ik ben verpleegkundige in de GGZ. Mijn gehele carrière ben ik verpleegkundige geweest, variërend van de wijkverpleging, binnen de gehandicapten zorg (VGZ) en later in de psychiatrie (GGZ). 

Momenteel ben ik werkzaam bij GGZ inGeest in een Flexibel Assertive Community Treatment team (FACT-team). Dat is een ambulante vorm van zorg dus ik kan op de fiets naar de cliënten toe en daar verplegen. 

Ik merkte dat ik op zoek was naar verbreding en verdieping in mijn werk. Dat heeft dan ook de doorslag gegeven om deze master te gaan volgen; verdieping van mijn kennis en kunde binnen mijn vakgebied. Bij GGZ inGeest wordt de master in een vacaturevorm aangeboden en vanuit de organisatie aangereikt. Het is wel een hele nieuwe master, wat maakt dat het voor een groot deel ook pionieren is, waarbij je zelf de regie moet nemen over jouw rol met deze master en wat je de praktijk kunt bieden tijdens de master.

De master GGZ-Verpleegkunde heeft een flinke omslag veroorzaakt in mijn denken en mijn denkwijze binnen mijn werk. Ik kijk anders naar problematiek of situaties van cliënten dan voorheen en ik kan zaken sneller oppakken in de praktijk. Dat komt vooral door de vakken die we hebben gehad, zoals psychopathologie en interventiekunde. 

Bij psychopathologie krijg je algemene kennis van de ziektebeelden. De psychiater of psycholoog maakt uiteraard de diagnose, maar het meer weten van de ziektebeelden waar het over gaat, maakt dat je beter kunt mee participeren tijdens overlegvormen. Dat maakt mij zekerder in mijn rol en zorgt voor meer verdieping. 

Bij interventiekunde leer je vanuit diverse perspectieven naar procesinterventies te kijken en het functioneren van een persoon in kaart te brengen vanuit een verpleegkundig oogpunt.

Ook het wetenschappelijke deel draagt hieraan bij. Ik kan nu bijvoorbeeld bij complexe situaties op zoek gaan naar bewijslast binnen de literatuur en met oplossingen of mogelijke behandelmogelijkheden komen. Als je al zo lang in het vak zit, geeft het wetenschappelijke een diepere laag aan je werk.

Waar ik ook achter ben gekomen, is dat je een master niet zomaar even doet. Zeker als je, zoals ik, lange tijd niet in de schoolbanken hebt gezeten, heb je opstarttijd nodig om te wennen aan het leren, studeren en de studiebelasting naast je werk en privé. Voor mij is dit echter echt de moeite waard. Wat ik niet had verwacht, is dat ik het zo leuk zou vinden om weer te studeren, dingen op te zoeken en me te verdiepen. Daarnaast is het prettig als er opdrachten zijn die je zelf kunt uitvoeren binnen je werkeenheid. Dat maakt dat je de master direct in de praktijk kunt brengen.

De meerwaarde van de master zit bij mij vooral in het feit dat ik complexe vraagstukken sneller kan oplossen. En het wetenschappelijke deel. In een complexe casus waarbij we vastliepen bij een client, heb ik met een bijdrage vanuit de meest recente literatuur een oplossing geboden. Hier kunnen we nu ook rekening mee houden. 

Kortom; de opleiding geeft mij een verrijking in mijn professionele verpleegkundige ontwikkeling.