Logo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpaginaLogo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpagina

Verhaal

Susan Appelman

Student Leraar Frans voltijd

Testimonial Susan Appelman

"Ik kan de taal waar ik van houd elke dag spreken en in de les gebruiken."

Na de havo begon ik op de pabo. Ik kreeg veel verschillende vakken en dat vond ik te breed. Na een semester ben ik gestopt. Omdat ik niet precies wist wat ik wilde, ben ik in Frankrijk als au pair gaan werken. Ik heb daar de Franse taal goed geleerd en diploma’s behaald. Daarna heb ik bewust gekozen voor de lerarenopleiding Frans. Ik vind het fijn om me te specialiseren in een vak dat ik leuk vind en waar ik echt mee aan de slag kan.

Ik kan de taal waar ik van houd elke dag spreken en in de les gebruiken. Het eerste jaar was de taal leren voor mij gemakkelijk. Maar ik merk dat ik nu weer aan de bak moet om mijn niveau te verhogen. Vakken als vakdidactiek en pedagogiek vind ik interessant. Ik leer het meest door mijn stages. De lessen die ik volg, is theorie die ik vervolgens in de praktijk uitprobeer. Zo kom je erachter wat bij je past.

Met de lerarenopleiding Frans voelde ik een klik. Een soort van thuiskomen. In het eerste jaar liep ik stage op het Spinozalyceum in Amsterdam Zuid waar daltononderwijs wordt gegeven. Omdat ik niet bekend was met deze vorm van onderwijs, was het zoeken voor me hoe ik mijn lesstof het best kon aanbieden. Ik heb bewust voor deze school gekozen, omdat ik verschillende scholen en omgevingen wil ervaren.

Nu loop ik stage op het Marcanticollege, met een grote diversiteit aan leerlingen en een cultuur van ‘de sterkste geldt. Ik vond het best zwaar in het begin. Ik moest leren  kenbaar te maken welk gedrag ik van de groep wilde zien en aanvoelen wanneer ik streng moest zijn of iets juist op een vriendelijke manier moest brengen. Toen de knop omging bij mij, ben ik wat harder gaan optreden. Ik weet nu beter wat mijn eigen visie is op bijvoorbeeld orde houden in de klas. Het was een goede leerervaring en ik voel me nu steviger staan.

Het komend jaar volg ik de minor Theater, een minor die me uitdaagt en waarmee kan ik me onderscheiden bij het vinden van een baan.

Na mijn opleiding wil ik graag lesgeven op de middelbare school in Hoorn waar ik zelf op heb gezeten. Ik twijfel nog over lesgeven op een school in Amsterdam. De Amsterdamse mentaliteit en de diversiteit aan leerlingen vind ik uitdagender. Eerst moet ik de ervaring hebben om alleen voor de klas te staan. Dat vind ik spannend, maar ik kan niet wachten tot het zover is. Als dat goed gaat, wil ik mijn eerstegraadsbevoegdheid behalen. Lesgeven aan leerlingen van een examenklas en hen voorbereiden op het examen lijkt me een mooie uitdaging.