Logo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpaginaLogo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpagina

Studieprogramma

De voltijdopleiding Leraar Duits duurt vier jaar. Je ontwikkelt je stap voor stap tot een stevige, zelfstandige leraar die iedere leerling ziet, hoort en waardeert. Je kunt aansluiten op verschillen in ontwikkeling, leerbehoeften en sociaal-culturele achtergrond van je leerlingen, zodat je het beste haalt uit iedere leerling. Ook leer je hoe je kunt inspelen op ontwikkelingen die de samenleving snel veranderen en vragen om nieuwe kennis en vaardigheden. Je krijgt handvatten om je eigen professionele identiteit en jouw carrière in onderwijs vorm te blijven geven.

Vak en vakdidactiek

Naast de Duitse taal en cultuur leer je in het eerste jaar ook hoe je lesgeeft: dat heet vakdidactiek. In de module Aktiv Deutsch ontdek je hoe je met activerende werkvormen leerlingen verleidt om hun eerste woorden Duits te spreken. Belangrijke vakken zijn onder andere Spracherwerb, Landeskunde, Literatur, het werkplekleren en de twee beroepsproducten. In semester 1 maak je bovendien kennis met de diversiteit van het Nederlandse onderwijs.

De opleiding Leraar Duits werkt nauw samen met de opleiding Leraar Frans, omdat het vreemdetalenonderwijs op dezelfde didactische principes gebaseerd is. Daarom volg je een deel van de colleges samen met studenten van de opleiding Leraar Frans.

In de studiegids(opent in nieuw venster) vind je uitgebreide informatie over het studieprogramma.

Werkplekleren

Vanaf semester 2 in het eerste jaar loop je stage op een van onze opleidingsscholen. Je observeert docenten, je leert de basisbeginselen van lesgeven en verzorgt ook al een aantal (delen van) lessen. We noemen deze combinatie van werken en leren 'werkplekleren'. In de hogere leerjaren geef je meer lessen, onder begeleiding en toezicht van een ervaren docent. In het laatste studiejaar sta je tijdens je LiO-stage (Leraar in Opleiding) zelfstandig voor de klas. 

Persoonlijke en professionele Ontwikkelingslijn

In alle studiejaren werk je aan je persoonlijke en professionele ontwikkeling als docent. Dat begint met de module Oriëntatie op Onderwijs en Opvoeding. Je krijgt een brede basis van pedagogiek, inzicht in verschillende perspectieven op leren en ontwikkelen, een beeld van het beroep en de doelgroep waarmee je gaat werken. Deze module volg je met studenten van andere opleidingen van de faculteit. Vervolgens werk je alle studiejaren aan beroepsproducten over verschillende thema’s van leren die aansluiten bij de fase van je ontwikkeling. Je oefent en leert om (vak-)didactische en pedagogische theorie toe te passen in de lespraktijk. Daarbij ontwikkel je je onderzoekend vermogen: kritisch en nieuwsgierig zijn om kennis- en/of leervragen te formuleren die je helpen om je eigen lespraktijk te verbeteren.  

Je persoonlijke en professionele ontwikkeling wordt beoordeeld met een eindassessment. Binnen de pedagogische en vakdidactische eindopdrachten toon je je pedagogische en (vak)didactische bekwaamheid en je onderzoekend vermogen aan. In het eindassessment laat je zien dat je je persoonlijke professionele ontwikkeling zichtbaar kunt maken en verantwoorden.

Minor

In het tweede semester van het derde studiejaar kies je verplicht een minor, een studieonderdeel van 30 studiepunten. Met de minor kun je je studie verdiepen of verbreden. Je kunt deze ruimte bijvoorbeeld gebruiken om je te oriënteren op het behalen van een tweede lesbevoegdheid in een ander schoolvak. Het minorenaanbod vind je op de minorensite van de HvA. 

Via het Erasmusprogramma kun je ook een minor volgen aan een van onze Duitstalige partneruniversiteiten in Duitsland, Oostenrijk of Zwitserland. Je Duits gaat met sprongen vooruit en je doet waardevolle culturele ervaringen op in een voor jou nieuwe omgeving.

Eigen regie

Binnen het vaste programma van de opleiding is er op enkele punten ruimte om zelf accenten te leggen. Zo heb je keuzevrijheid in de invulling van opdrachten en kun je kiezen of je stage loopt in het voortgezet of beroepsonderwijs.

Didactisch concept

Je krijgt een brede blik op onderwijs en opvoeding en we bereiden je voor om als leraar goed te kunnen functioneren in een grootstedelijke, diverse en internationale omgeving. Je leert aan de hand van realistische vraagstukken en problemen uit jouw eigen onderwijspraktijk. Theorie en praktijk worden daarbij steeds met elkaar in verbinding gebracht. We zien het leerproces als een cyclisch proces en werken daarom met een concentrisch curriculum. Dat betekent dat je de kennis en vaardigheden die je opdoet, herhaalt en toepast in nieuwe en steeds complexere situaties. Daarbij vormt “leren” - zowel van de leerling als van jou als student - een belangrijk kernconcept. Als student heb je daarbij deels de regie over je eigen leerproces en –traject.

Studentenbegeleiding

Vanaf de start van je opleiding krijg je een vaste begeleider: jouw eerste aanspreekpunt, die oog heeft voor jouw persoonlijke situatie. Je leert niet alleen van boeken, maar juist ook van en met anderen – medestudenten, docenten, studentbegeleiders en mensen uit het werkveld. Tijdens je studie krijg je alle ruimte om te ontdekken wie je bent als persoon én als professional. Samen met je begeleider denk je na over de keuzes die je maakt in je leerroute, binnen de mogelijkheden van de opleiding. En heb je onderweg extra hulp nodig? Dan kun je altijd gebruikmaken van de ondersteuningsmogelijkheden van de HvA. Vraag je studentbegeleider om advies of kijk op Student Info(opent in nieuw venster) voor meer informatie.

Titel en diploma

Na afronding van de opleiding mag je de titel Bachelor of Education voeren. Je kunt dan aan de slag als tweedegraadsleraar Duits.

Stage
Daag jezelf uit
Hoeveel tijd kost deze opleiding?