Jazz Dobbins
Student Leraar Aardrijkskunde deeltijd

"Ik wil leerlingen verwonderen over de wereld én laten zien wat hun plek daarin is."
Waarom de opleiding bij me past
Na mijn vorige studie en baan merkte ik dat ik nog niet op mijn plek zat. Er bleef iets knagen. Ik wilde iets doen wat écht bij me past. Daarom koos ik voor deze lerarenopleiding in deeltijd. Die opzet past goed bij mijn situatie: ik ben al werkend en moet gewoon mijn rekeningen betalen. Het hebben van alle lessen op 1 dag is daarom erg prettig.
Als leraar wil ik leerlingen ondersteunen in hun ontwikkeling. Wat ik mooi vind aan het vak aardrijkskunde is dat ik mijn leerlingen kan verwonderen over onze wereld en hun rol in deze wereld.
De klik met de HvA
De Hogeschool van Amsterdam voelde meteen goed. Het studieprogramma sprak me aan en het intakegesprek voelde warm en welkom. Ook praktisch gezien was dit voor mij de beste keuze qua reistijd. Ook de afwisseling tussen theorie en praktijk spreekt me heel erg aan. Je leert bijvoorbeeld iets over het rivierenlandschap in de les en gaat daarna op veldwerk om dat in de praktijk te onderzoeken. Dat maakt wat je leert meteen tastbaar en betekenisvol.
De sfeer op de opleiding is ontspannen en positief. Er is een goede band tussen studenten en docenten, en ook onderling is het contact fijn. Docenten zijn toegankelijk en denken mee. Heb je een vraag, dan kun je gewoon binnenlopen of even mailen. En onze studieloopbaanbegeleider begeleidt ons daarnaast structureel.
Praktijkervaring die meegroeit
Ik werk inmiddels zelf op een middelbare school, maar in het begin liep ik stage. Die ervaring vond ik heel waardevol. Je wordt er stap voor stap in meegenomen: eerst observeren, dan een lesonderdeel geven, daarna een hele les... en uiteindelijk draai je meerdere lessen zelfstandig. Dat opbouwende tempo vond ik heel prettig.
De combi van studie, werk en privé
De combinatie van studie, werk en privé vind ik best pittig. Daarom probeer ik bewust tijd vrij te maken voor leuke dingen, zoals padellen. Mijn advies: zorg dat je studie prioriteit blijft, maar plan ook rustmomenten. Bijvoorbeeld een vaste dag waarop je niets aan werk of studie hoeft te doen.