Logo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpaginaLogo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpagina

Verhaal

Xander over Cross Engineering

Student Technische Bedrijfskunde

‘Het vette is dat je al gelijk de kans krijgt om met echte bedrijven samen te werken’

"Bij Cross Engineering werken we als eerstejaarsstudenten samen met alle leerroutes van Engineering aan één project. De leerroutes van Engineering zijn: Product Ontwerpen, Werktuigbouwkunde, Elektrotechniek en Technische Bedrijfskunde. Een van de opdrachtgevers was de Koninklijke Marine."

Opdracht van de Koninklijke Marine 

"Het vette aan Cross Engineering is dat je al gelijk de kans krijgt om met echte bedrijven samen te werken. Bij de Koninklijke Marine gingen we de nieuwe onderhoudshal voor de FRISC (speedboten van de Marine) ontwerpen. De opdracht was verdeeld in zeven delen waaronder twee algemene. Hierdoor kreeg ieder team een deelonderwerp en moesten we als klas samenwerken aan de totale opstelling van de hal.  

Mijn team was verantwoordelijk voor de hijsvoorzieningen binnen de onderhoudshal. Het is al super om dan gelijk de inzichten van de andere leerroutes met je eigen te vergelijken. Zo merk je als technisch bedrijfskundige dat je al snel het algemene overzicht en de totale routing belangrijk vindt, terwijl een werktuigbouwkundige al eerder naar de mechanieken kijkt. Als technisch bedrijfskundige heb ik bij het ontwerp de voordelen voor het bedrijf onderzocht en uitgelicht."

Bedrijfsbezoek was hoogtepunt 

"De oplossingen voor de hijsvoorzieningen binnen de onderhoudshal waren als volgt: een robotarm voor standaard onderhoud en verschillende opties voor een bovenloopkraan om zo handmatig onderhoud te raadplegen. De voordelen uitlichten van deze ontwerpen is van belang omdat automatisering een groot en voor de Koninklijke Marine relatief nieuw begrip is. 

Bij een samenwerkingsproject buiten de HvA hoort natuurlijk ook een bedrijfsbezoek. Dit was voor mij één van de hoogtepunten van het project, omdat je heel goed zicht kreeg op de huidige situatie en wat er echt gebeurt tijdens het onderhoud. Aan het einde van het project presenteerden we voor de Koninklijke Marine. Deze presentatie bij de HvA ging zo goed dat we deze nog een keer mochten geven op locatie in Den Helder."

- Xander