Aan de slag met een armoede-aanpak op Amsterdamse Familie Scholen
Publicatie - Maart 2024

De Amsterdamse Familie School biedt ondersteuning aan het hele gezin door samen te werken met verschillende maatschappelijke instellingen op het gebied van cultuur, sport en/of armoede. Deze aanpak verbetert de leefwereld en het welbevinden van leerlingen. Ook lukt het om ouderbetrokkenheid te vergroten en armoede gericht te lijf te gaan. In dit rapport staan alle resultaten en geleerde lessen van een actieonderzoek bij drie Amsterdamse Familie Scholen.
In de periode 2019-2023 is de Amsterdamse Familie School onderzocht vanuit een samenwerking tussen de HvA, de UvA en het Kohnstamm Instituut. De onderzoekers volgden de ontwikkelingen op de scholen en keken welke veranderingen er zichtbaar waren bij de kinderen en hun gezinnen.
Het ontwikkelen van een armoede-aanpak op scholen staat nog redelijk in de kinderschoenen, maar er komt steeds meer informatie over hoe scholen aan de slag kunnen met armoede/schulden.
Geleerde lessen
-
Werk aan het signaleren, ouderbetrokkenheid en het bevorderen van kennis en vaardigheden bij ouders;
-
Kies een focus in de armoede-aanpak en bied binnen de school hulp bij financiën: werk samen in bijvoorbeeld een familieservicepunt;
-
Blijvend commitment van zowel schoolmedewerkers, ouders als externe partijen is cruciaal;
-
Betrek ouders (ook) in de uitvoering van een armoede-aanpak;
-
Stel randvoorwaarden op voor een optimale armoede-aanpak op het gebied van tijd, geld en ruimte.