Logo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpaginaLogo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpagina
Onderzoeksresultaat

Wat Mensen Beweegt

Creative Solutions Book | 2022

Hoe kunnen we met communicatietools bezoekers van evenementen stimuleren te kiezen voor duurzaam en slim reisgedrag? Wat hebben zij nodig om zich mede-eigenaar te voelen van dit probleem en om andere keuzes te maken? Dit werd in het project 'Wat Mensen Beweegt' onderzocht. Hieruit volgde een 'Creative Solutions Book'.

Download hier het 'Creative Solutions' boek!
(opent in nieuw venster)

Centrum van evenementen

Amsterdam Zuidoost kent drie grote evenementenlocaties: de Johan Cruijff ArenA, AFAS Live en Ziggo Dome. Met de huidige evenementenlocaties, kantoren, bioscoop Pathé en woningen kan er tijdens evenementen een piekbelasting ontstaan van zo’n 100.000 tot 150.000 mensen die het gebied rond dezelfde tijd in en uit willen. Gemiddeld komt 55 tot 60% van de bezoekers met de auto. Dit levert naast milieubelasting vertraging op voor de evenementenbezoekers, en overlast voor bewoners en mensen die in het gebied werken.

De oplossing?

Deze klimaat-, leefbaarheids- en economische schade kan beperkt worden door het verminderen van bezoekers die met de auto komen en het spreiden van deze verkeersstromen in tijd, plaats (route) en modaliteiten. Het gedrag van de reiziger speelt in dit vraagstuk een cruciale rol.

Kracht van de creatieve industrie

In dit project worden een reeks sleutelmethodologieën ingezet in die afkomstig zijn uit de Creatieve Industrie. Zodoende wordt inzicht gecreëerd in de diversiteit van behoeften en wensen van verschillende doelgroepen.