Koffiedik als grondstof voor unieke producten

Nederlanders zijn fanatieke koffiedrinkers. Uit onderzoek blijkt dat de gemiddelde Nederlander 2,4 koppen koffie per dag drinkt. Hierdoor produceren we met z’n allen meer dan 100.000 kilo’s koffiedik per dag. Meer dan 100.000 kilo materiaal dat als waardeloos restproduct wordt gezien en direct in de afvalbak belandt. Ik zie deze enorme hoeveelheid koffiedik niet als restproduct, maar als waardevolle grondstof voor unieke producten. Dat is de basis van Coffee Based.

Producten met een verhaal

Onder de noemer Coffee Based ontwikkel ik van de reststroom koffiedik nieuwe producten, zoals schalen, lampen en folies. Koffiedik staat centraal, daarom houd ik de bruine kleur en de koffiegeur zoveel mogelijk intact. Ook laat ik het feit dat koffie een natuurproduct is in zijn waarde. Ik meng het koffiedik alleen met bindmiddelen van natuurlijke afkomst. Op die manier vertellen mijn producten een verhaal aan de maatschappij over hergebruik van afval.

Cirkel sluiten tussen reststroom en gebruiker

Coffee Based is een succes als ik samen met mijn compagnons de cirkel weet te sluiten tussen de reststroom koffiedik en bedrijven met een vraag naar unieke producten. Coffee Based zet koffiedik om in producten die bij voorkeur weer terug gaan naar ‘de koffiedikleverancier’. Denk bijvoorbeeld aan een kantoor waarvan het koffiedik wordt omgezet in dienbladen die het eigen personeel weer gebruikt om koffie voor collega’s te halen. Zo maken wij de kring rond!

Mijn punt: Koffiedik verdient een betere bestemming dan de afvalbak

Gepubliceerd door  Afdeling Communicatie 19 april 2016