LEVV-Logic houdt de binnenstad bereikbaar en de lucht schoon

De Hogeschool van Amsterdam (HvA) onderzoekt in het project LEVV-Logic de inzet van lichte elektrische vrachtvoertuigen (LEVV’s) voor de levering van goederen in steden. Natuurlijk is het handig dat je vrijwel alles, van nieuwe kleren tot je maaltijd aan toe, 24/7 thuis kunt laten bezorgen. Maar het creëert wel een logistieke uitdaging voor het milieu, het verkeer in de stad en de bezorgdiensten. Gelukkig lenen volgens internationaal onderzoek veel binnensteden zich goed voor LEVV’s en daar ligt een deel van de oplossing. De HvA onderzoekt hoe je in de binnenstad tegelijkertijd de luchtkwaliteit, bereikbaarheid en bezorgdiensten optimaliseert.

Verschillende belangen

In het proces van stadslogistiek zijn er uiteenlopende belangen van verschillende partijen. Zowel particulieren als bedrijven kiezen vaak voor een snelle bezorging. Levering op dezelfde dag is geen uitzondering meer. De vraag naar bezorgdiensten in de steden groeit en wordt fijnmaziger, terwijl consumenten kritischer worden. Die willen niet een hele dag vrij nemen om op een pakje te wachten, maar hun pakketje ontvangen in een vastgesteld tijdvak.

Accepteer de marketingcookies om deze video te zien

Er zijn dus een hoop bestelbusjes nodig om aan de vraag te voldoen, met alle gevolgen voor de verkeersveiligheid, verkeersdoorstroom en luchtverontreiniging. Daardoor worstelen gemeenten met de vraag hoe ze hun centrum leefbaar kunnen houden. De CO2-uitstoot moet verder omlaag, de luchtkwaliteit omhoog en dus stellen ze milieuzones en tijdvensters in.

Hele volksstammen aan logistieke professionals breken daarop weer hun hoofd over de vraag hoe ze hun bezorgdiensten betrouwbaar en efficiënt kunnen houden. Je kunt pizza tenslotte niet koud aanleveren en een spoedbestelling heeft niet voor niks spoed.

Mogelijke oplossingen

Ook de Europese Unie heeft mogelijke oplossingen laten onderzoeken. LEVV’s zouden volgens dit onderzoek een belangrijke bijdrage kunnen leveren aan alle eerder genoemde problemen. De kleinere voertuigen zouden gemakkelijker op de plaats van bestemming in dichtgeslibde binnensteden kunnen komen, met geen – of in ieder geval veel minder – uitstoot van uitlaatgassen. Ook de kwaliteit van de bezorgdiensten zou gewaarborgd zijn. De HvA onderzoekt nu wat er precies nodig is om het proces van overgang naar LEVV-transport in Amsterdam in goede banen te leiden.

Gepubliceerd door  Afdeling Communicatie 16 augustus 2018

  dr. W. Ploos Van Amstel (Walther)

Lector City Logistiek

Tel: 0610081090
w.ploos.van.amstel@hva.nl
Bekijk profiel

  S.H. Balm (Susanne)

Projectleider City Logistiek

s.h.balm@hva.nl
Bekijk profiel