Programma Ondernemerschap

Meet the Team: Ingrid Wakkee

9 apr 2024 08:00 | Ondernemerschap

Wie zijn de onderzoekers van het lectoraat Entrepreneurship en waar houden ze zich mee bezig? In deze rubriek stellen we graag een van de onderzoekers uit het lectoraat Entrepreneurship aan jullie voor! Dit keer lector Ingrid Wakkee.

Ingrid Wakkee is lector van het HvA-brede lectoraat Entrepreneurship aan de Hogeschool van Amsterdam en wetenschappelijk directeur van het Centre for Economic Transformation (CET). Zij geeft leiding aan het team van het lectoraat Entrepreneurship, dat bestaat uit meer dan 15 onderzoekers, bedrijfsontwikkelaars, community managers en start-up coaches.

In haar rol als lector is zij verantwoordelijk voor het praktijkgerichte onderzoeksprogramma over ondernemerschap. Het meeste van haar onderzoek gaat uit van een sociaal kapitaal of een sociaal netwerkperspectief en concentreert zich op de thema's diversiteit, duurzaamheid en digitalisering.

Van het zuiden, naar het oosten, naar het westen

Ingrid begon haar academische loopbaan met een studie International Business aan de Universiteit Maastricht vanwege haar interesse in bedrijfskunde en belangstelling voor het buitenland. Ze promoveerde aan de Universiteit van Twente op een proefschrift over internationaal ondernemerschap en werkte, voordat ze op de HvA terechtkwam, vervolgens lange tijd op de Vrije Universiteit. Daar hield ze zich onder andere bezig met het ontwikkelen van onderwijs, onderzoek, business development en het begeleiden van promovendi.

Van nature nieuwsgierig

De wereld van ondernemerschap heeft haar altijd gefascineerd. Ze heeft een groot geloof in tech- en maakbedrijven, met innovatie en technologie als basis voor ondernemerschap. Ingrid is praktisch ingesteld, levert graag direct resultaat op en vindt het leuk om meerdere ballen tegelijk in de lucht te houden. Eigenschappen die goed van pas zouden komen als ondernemer en die ook in haar rol als lector onmisbaar zijn. Dat ze de wetenschap is ingegaan, verbaast oude bekenden niet. Ingrid staat bekend als iemand die van jongs af aan verdiept is in boeken, vragen stelt en van nature nieuwsgierig is. De werkzaamheden en verantwoordelijkheden die de functie van lector met zich meebrengt, waardeert ze enorm: ze werkt nauw samen met fijne collega's, neemt deel aan diverse projecten, onderzoeken en activiteiten en geeft leiding aan een fantastisch team.

Engaged scholarship

Ingrid wordt in haar rol als lector gedreven door een geëngageerde ambitie. Ze wil samen met de onderzoekers van het lectoraat de realiteit van het ondernemerschap laten zien. Niet alleen de mooi weer verhalen en de successen delen, maar juist ook leren van mislukkingen. Een ander streven is het weghalen van mythes over ondernemen, waarvan de grootste is dat ondernemers oneindige agency zouden hebben. Het maakt voor het succes van ondernemers uit waar ze staan in een netwerk en tot welke bronnen en middelen ze toegang hebben. Het doel van het tonen van de realiteit van ondernemen, is om studenten gereed te maken voor de toekomst. Door het eerlijke verhaal te vertellen, kunnen zij zich voorbereiden op deze werkelijkheid en kunnen er strategieën worden ontwikkeld om met die realiteit om te gaan. Daarnaast hoopt Ingrid ook dat haar onderzoek bijdraagt aan een correcte ontwikkeling van beleid.

Midden- en kleinbedrijf als ruggengraat van de Nederlandse economie

Ingrid hecht waarde aan onderzoek naar de rol van het midden- en kleinbedrijf (mkb): “Zij vormen immers zowel getalsmatig als cultureel de ruggengraat van de Nederlandse economie: verreweg de meeste Nederlanders werken in een midden- of kleinbedrijf en ook de meeste innovaties komen voort uit het mkb. Bovendien is het mkb nauwer betrokken bij de lokale gemeenschap en zijn daardoor meer geneigd om maatschappelijk verantwoord te ondernemen. Ze dragen bij aan lokale initiatieven en projecten die de veerkracht van de gemeenschap bevorderen.”

Ingrid ziet een rol weggelegd voor kennisinstellingen zoals de HvA om te fungeren als kennispartner voor ondernemers. Veel ondernemers zitten met vragen waarbij kennisinstellingen kunnen helpen. Dat kunnen praktische vragen zijn, bijvoorbeeld over design of marketing, en vragen over de realisatie van maatschappelijke wensen, bijvoorbeeld betreffende digitalisering, inclusie en duurzaamheid.

Internationaal in werk en privé

Naast haar werk op de HvA is Ingrid lid van het kernteam van het Nederlands Lectoren Platform Ondernemerschap (NLPO), dat lectoren Ondernemerschap in Nederland met elkaar verbindt en belangen behartigt bij ondernemerschapsverenigingen en Den Haag. Ook is ze bestuurslid bij Dutch Academy of Research In Entrepreneurship (DARE), is ze adjunct research fellow aan de Münster Vakhogenschool en gastprofessor aan de Thapar School of Management in Punjab, India.

Ingrid reist graag, zowel zakelijk als privé. Wat ze bijzonder vindt aan zakelijk reizen is dat ze het land in kwestie van een andere kant leert kennen. Privé maakt ze het liefst culturele reizen en gaat ze graag naar steden. Haar mooiste reis was samen met haar partner door Transkaukasië. Ze kookt ook graag internationaal. Haar favoriete keukens zijn Noord-Afrikaans en Indiaas vanwege de rijke kruiden en overvloed aan vegetarische opties.

Tot slot een advies dat Ingrid zou willen meegeven aan aspirant-onderzoekers: “Laat je niet intimideren door het woord ‘onderzoek’. Eigenlijk betekent onderzoek doen gewoon ‘nieuwsgierig zijn’.”