Programma Ondernemerschap

Impact creëren met en door SSH-onderzoek; een how-to guide

Afronding REValorise+-project over valorisatie van de Social Sciences and Humanities (SSH)

7 dec 2023 15:15 | Ondernemerschap

Op 20 november 2023 organiseerde het AUAS-team het REValorise+ multiplier-evenement om belanghebbenden te informeren over de uitkomsten van het REValorise+ project. Er waren deelnemers vanuit de UvA, VU, AUAS, en de private sector samen, waaronder business developers, communicatiemanagers, beleidsmakers en ondernemers.

Diversiteit en variatie in de aanpak van het onderwerp

Lector Ondernemerschap, Ingrid Wakkee, opende de bijeenkomst met een presentatie van het REValorise+ onderzoeksproject. Ze benadrukte de diverse methoden die mogelijk zijn om ondernemerschap en valorisatie te benaderen, naast conventionele startups, en het belang van taal in deze context.

Toekomstige paden voor studenten

Daniela Redondo, programmamanager van het AUAS Venture Centre, deelde vervolgens haar visie op de rol van studenten in valorisatie. Ze schetste twee fundamentele richtingen: een richting voor studenten die (sociale) ondernemingen oprichten, en een richting die de nadruk legt op academische training aan het begin van de loopbaan, gericht op ondernemersvaardigheden en -mentaliteit.

Initiatieven aanjagen

Pieter Wybenga, projectleider Valorisatie & Impact bij Vereniging Hogescholen, besprak zijn betrokkenheid bij een nieuw nationaal valorisatieprogramma, met specifieke aandacht voor aanjaagprogramma's die initiatieven voor SSH-valorisatie (Social Sciences and Humanities) kunnen bevorderen. Daarnaast deeld Kathrin Metselaar, impactontwikkelaar van het ReValorise+ team, inzichten over drijfveren, barrières en mechanismen voor impactcreatie door onderzoek.

Het evenement werd afgesloten met een discussie waarin de aanwezigen hun perspectieven op valorisatie binnen SSH bespraken. Ze onderstreepten de noodzaak van een mentaliteitsverandering en lef, met verhalen als cruciale instrumenten.

Onderzoeksproject REValorise+

Dit evenement markeert het einde van de evenementen van het REValorise+ project. Het REValorise+ project wordt later dit jaar afgerond. We willen graag alle deelnemers en organisatoren bedanken voor de interessante middag.

Wil je meer weten over het project? Bezoek dan de projectpagina of de website van REValorise+.