Programma Ondernemerschap

Ingrid Wakkee in Wenen voor het REValorise+ project

7 nov 2023 16:06 | Ondernemerschap

Afgelopen maand heeft Ingrid Wakkee, Professor Ondernemerschap aan de Hogeschool van Amsterdam, deelgenomen als gast panellid op een inspirerend evenement van het REValorise+ project in Wenen. Experts en professionals werden samengebracht om te praten over de uitkomsten van het REValorise+ project, dat één van de vele projecten is waar het Lectoraat Ondernemerschap van de HvA aan deelneemt als consortium partner. Het REValorise+ project heeft als doel om het ondernemerspotentieel en de maatschappelijke impact van onderzoek binnen de sociale en geesteswetenschappen te versterken. Tijdens het evenement zijn belangrijke stappen gezet op het gebied van kennisdeling over valorisatie binnen de Sociale en Geesteswetenschappen (SGW).

In deze blogpost wordt u geïntroduceerd aan het project, vindt u een korte samenvatting van de inhoud van de meeting en vertellen we u meer over een laatste evenement dat op 20 november plaatsvindt op de Hogeschool van Amsterdam!

Het REValorise+ project

Het REValorise+ project startte in 2021 en zal aan het einde van dit jaar afgesloten worden. Het project heeft als doel om ondernemerspotentieel en de maatschappelijke impact van onderzoek binnen de sociale en geesteswetenschappen te versterken. Valorisatie speelt hierin een grote rol. Volgens Ingrid Wakkee, is valorisatie het mechanisme waarmee resultaten van academisch onderzoek toegankelijker worden en waarde creëren binnen het vakgebied en de maatschappij. Of kortgezegd, valorisatie is het vertalen van academische kennis naar de echte wereld!

Valorisatie binnen de SGW als uitdaging

Het valoriseren van wetenschappelijke inzichten uit de Sociale wetenschappen en Geesteswetenschappen is uitdagend en verschilt van inzichten uit de harde wetenschappen. Dit kent verschillende oorzaken, zoals tijdgebrek, financiering en de druk om te publiceren. Daarnaast speelt het feit dat resultaten van de zachte wetenschappen over het algemeen minder makkelijk ‘vermarkt’ worden, bijvoorbeeld door middel van patenten of licenties, vergeleken met harde wetenschappen een grote rol.

Het delen van de resultaten van het project met stakeholders had als doel om richtlijnen te geven in het bevorderen van valorisatie binnen de SGW. De meeting besloeg twee dagen, waarvan dag één in het tekenstond van kennisdeling met professionals. Tijdens een panel gesprek en een workshop werden de onderzoeksresultaten van het project gedeeld met professionals van kennistransfer bureaus, kennisinstellingen en beleidsmakers. De tweede dag stond er een werksessie op de planning met de consortiumpartners bestaande uit onderzoekers, projectleiders en communicatiedeskundigen. Hier werd besproken wat er nog moet gebeuren om het project succesvol af te ronden.

Inzichten van de paneldiscussie en workshop

Wakkee was onderdeel van het gastenpanel tijdens de paneldiscussie en workshop. De belangrijkste take aways van de eerste dag waren onder andere dat de taal die we spreken belangrijk is voor valorisatie binnen de SSH. Binnen de SSH sluit het jargon van valorisatie niet aan; onderzoekers zijn niet bekend en voelen zich niet comfortabel met het huidige valorisatie jargon. Zo sprak Angelika Zelisko, deputy head suport art and research van de University of Applied Arts in Vienna over valorisatie binnen de kunstwetenschappen: “𝘖𝘶𝘳 𝘱𝘦𝘰𝘱𝘭𝘦 𝘥𝘰𝘯’𝘵 𝘪𝘥𝘦𝘯𝘵𝘪𝘧𝘺 𝘸𝘪𝘵𝘩 𝘵𝘦𝘳𝘮𝘴 𝘭𝘪𝘬𝘦 𝘣𝘰𝘰𝘵 𝘤𝘢𝘮𝘱, 𝘪𝘯𝘤𝘶𝘣𝘢𝘵𝘰𝘳𝘴 𝘢𝘯𝘥 𝘴𝘵𝘢𝘳𝘵𝘶𝘱𝘴. 𝘛𝘩𝘦 𝘳𝘦𝘤𝘪𝘱𝘦 𝘪𝘴 𝘵𝘩𝘦 𝘴𝘢𝘮𝘦 𝘣𝘶𝘵 𝘰𝘶𝘳 𝘪𝘯𝘨𝘳𝘦𝘥𝘪𝘦𝘯𝘵𝘴 𝘢𝘳𝘦 𝘮𝘰𝘳𝘦 𝘢𝘳𝘵𝘴𝘺.”

We moeten nieuwe taal maken rondom valorisatie binnen de SGW, die overeenkomt met de normen en waarden van SGW-onderzoekers . Zo kunnen we beter spreken over ‘impact maken’ in plaats van ‘op de markt brengen’ en het hebben over ‘gebruikers’ in plaats van ‘klanten’.

Daarnaast werd het belang van rolmodellen en netwerken onderstreept. Het is belangrijk voor onderzoekers om bekend te raken met valorisatie en ook succesvolle voorbeelden te zien van hoe dat bereikt wordt door wetenschappers net zoals zij. Netwerken zijn, net als bij gewoon ondernemerschap, belangrijk voor het academisch ondernemerschap. De connecties die je hebt, bepalen in grote mate de informatie en steun die je ontvangt, de middelen die je tot je beschikking hebt en of je genoeg legitimiteit kan genereren om je onderzoeksresultaten succesvol te valoriseren. Tot slot is maatwerk belangrijk; een promovendus heeft andere begeleiding nodig dan een hoogleraar.

Rol van studentenondernemerschap

Er zijn veel studenten met ondernemende ambities op zoek naar ideeën die als basis kunnen dienen voor hun toekomstige bedrijf. Er liggen dus kansen in het verbinden van studenten aan de wetenschap om daarmee valorisatie te stimuleren! De komende maanden wordt daarom onderzocht hoe studentenondernemerschap kan bijdragen aan valorisatie binnen de Sociale Wetenschappen en Geesteswetenschappen.

REValorise+ evenement 20 november

Wil je meer weten over valorisatie? Op 20 november wordt er een evenement georganiseerd door de HvA dat gaat over valorisatie binnen de Sociale en Geesteswetenschappen.

Meer informatie over het evenement vind je hier!