Programma Ondernemerschap

Blockchain Technologie integreert steeds meer in Hoger Onderwijs

9 okt 2023 00:00 | Ondernemerschap

In een snel evoluerende wereld groeit het belang van het integreren en doceren van blockchain technologie steeds meer binnen het hoger onderwijs. Deze opkomende technologie, die oorspronkelijk geassocieerd werd met cryptocurrencies zoals Bitcoin, heeft inmiddels een breder scala aan toepassingen gekregen. Blockchain belooft niet alleen de transparantie en beveiliging van gegevens te verbeteren, maar kan ook het hoger onderwijs transformeren op manieren die voorheen ondenkbaar waren.

Blockchain technologie is in rap tempo uitgegroeid tot een revolutionaire technologie die nieuwe en innovatieve manieren biedt om transacties uit te voeren, processen te stroomlijnen en tegelijkertijd de transparantie en veiligheid verbetert. Blockchain technologie is vergelijkbaar met een digitaal grootboek met een lijst van alle transacties die ooit zijn gedaan. Elke blok in de blockchain bevat een unieke cryptografische hash (gegevens omgezet in een unieke tekenreeks), gekoppeld aan het vorige blok, waardoor een doorlopende keten van blokken ontstaat. In plaats van één centrale instantie die alles controleert wordt een blockchain gedeeld op meerdere computers. Dit maakt het bijna onmogelijk om de gegevens te manipuleren. In feite is blockchain een manier om gegevens op te slaan en te beveiligen zonder dat er één centrale autoriteit nodig is. Het is alsof iedereen samenwerkt om ervoor te zorgen dat de informatie klopt, en dat maakt het zo waardevol in allerlei verschillende toepassingen, waaronder het hoger onderwijs.

Voordelen voor Hoger Onderwijs

De voordelen van het integreren van blockchain technologie in het hoger onderwijs zijn talrijk. Studenten kunnen hierdoor leren over opkomende technologieën en de toepassingen van de technologische ontwikkelingen in verschillende sectoren verkennen, wat de ontwikkeling van innovatieve ideeën en bedrijfsmodellen stimuleert. "Bedrijfsscholen in Nederland en Europa begrijpen dat het onderwijzen over blockchain een nieuw en divers studiegebied is. Dit komt doordat de blockchain-technologie nog steeds evolueert en niet al haar regels en concepten duidelijk gedefinieerd heeft. Er zijn verschillende benaderingen. Sommige richten zich op praktische toepassingen en hands-on leren. Anderen behandelen de basisideeën en principes achter blockchain, terwijl weer anderen kijken naar de juridische en bestuurlijke kwesties die verband houden met blockchain," legt Mike Russell, senior docent en blockchain-onderzoeker aan de HvA, uit. Als gevolg van de diversiteit van blockchain-technologie nemen studenten dit nieuwe stuk technologische innovatie mee naar verschillende professionele vakgebieden waar een tekort aan blockchain-deskundigen bestaat. Zo bijvoorbeeld ook binnen ondernemerschapsonderwijs. “Voor ondernemerschapstudenten is het van cruciaal belang om meer te leren over nieuwe technologieën in het algemeen, en over de blockchain technologie in het bijzonder. Net als het internet, aan het begin van de eeuw, zal blockchain een breed platform worden voor de ontwikkeling van echt nieuwe producten en diensten en hoe we informatie met elkaar delen,” legt lector Ingrid Wakkee (lectoraat Ondernemerschap) uit. Als gevolg nemen studenten een nieuw stuk technologische innovatie mee naar professionele werkvelden waar nog een tekort is aan blockchain-kundige experts. Al met al bevordert de aanwezigheid van blockchain-cursussen in het hoger onderwijs innovatie en biedt het studenten de kans om voorop te lopen in een snel evoluerende blockchain-industrie, waar de vraag naar blockchain experts voortdurend groeit.

Generation Blockchain

Het project Generation Blockchain zet in op het vergroten van kennis bij studenten en docenten van de blockchain technologie, concepten en toepassingen te integreren in academische disciplines, onderwijs, onderzoek, industrie en bestuur. Dit project bestaat uit een Europees consortium en wordt gedeeltelijk gefinancierd door de Europese Unie. De Nederlandse projectpartner, AMSIB en het lectoraat Ondernemerschap van de HvA, richten zich op hoe en waar blockchain technologie kan worden geïntegreerd in het onderwijs, mogelijke ontwikkelingen binnen studentondernemerschap en hoe blockchain kan bijdragen aan de ontwikkeling van nieuwe (innovatieve, duurzame en inclusieve) bedrijfsmodellen.

Doe mee - Workshop Blockchain gebruiken in het Onderwijs

Ben je docent en wil je leren hoe je blockchain technologie kan integreren in jouw lessen? Neem dan deel aan het evenement van Generation Blockchain op 21 november voor meer informatie over innovatieve Blockchain onderwijsmateriaal en ontdek hoe studenten omgaan met blockchain technologie.