Programma Ondernemerschap

Onderzoekers steken handen uit de mouwen tijdens meewerkdagen

11 jul 2023 11:00 | Ondernemerschap

Onderzoekers van het Regenerative Business Models onderzoek hebben met enthousiasme bijgedragen tijdens meewerkdagen bij de bedrijven Bamboo Import Europe en Wilder Land. Naast het leveren van een dienst en het versterken van de onderlinge relatie bood het de meewerkende onderzoekers een fris en praktisch perspectief op de te onderzoeken bedrijven door zelf de handen uit de mouwen te steken.

Het begrip Regenerative Business Model roept vaak uiteenlopende antwoorden op wanneer onderzoekers en bedrijven worden gevraagd naar de definitie en invulling ervan. Een eenduidig antwoord ontbreekt nog, waardoor het lastig is om te begrijpen welke werkende factoren het regeneratieve bedrijfsmodel onderscheidt van andere bedrijfsmodellen. Het regeneratief bedrijfsmodel, gericht op het creëren van een netto positieve impact op de samenleving, natuur en klimaat, staat ver af van traditionele bedrijfsmodellen die zich richten op een winstmaximalisatie op de korte termijn en verschilt zelfs van duurzame of circulaire modellen die zich richten op net-zero-impact of klimaatneutraal handelen. Een regeneratieve onderneming streeft naar het herstel en de verbetering van de ecosystemen waarin het opereert en houdt daarbij rekening met de sociale, ecologische en economische aspecten van een bedrijf, haar omgeving en invloed.

Regeneratieve bedrijfsrelaties

Het onderzoek Regenerative Business Models is een initiatief van het lectoraat Ondernemerschap (docenten en onderzoekers Ingrid Wakkee, Linda Drupsteen, Claudia Cuypers en onderzoeksassistent Emiel van der Zwet) en het lectoraat Circulair Ontwerpen en Ondernemen (docenten en onderzoekers Inge Oskam en Kasper Lange. Het onderzoek heeft als doel om de kenmerken te identificeren die een bedrijf regeneratief maken. Daarvoor richten zij zich op twee cases: Bamboo Import Europe, een toonaangevend bedrijf in de import van duurzame bamboeproducten, en Wilder Land, een organisatie die zich richt op het behoud en herstel van natuurlijke ecosystemen door producten te creëren van inheemse en lokale Nederlandse gewassen. Omdat beide bedrijven de onderzoekers tijd en ruimte gaven om hun vraagstukken te onderzoeken, vonden de onderzoekers het een goed plan om iets terug te doen. Daarom staken de onderzoekers Linda Drupsteen, Claudia Cuypers, Kasper Lange en student-assistent onderzoeker Emiel van der Zwet de handen uit de mouwen. Met enthousiasme kijken ze terug op twee productieve dagen. "Zij bieden ons ontzettend waardevolle inzichten voor ons onderzoek, maar dat kost veel tijd en daar willen we zorgvuldig mee omgaan, dus wij wilden iets terugdoen. Dat is relevant, maar ook goed voor je relatie,” vertelt docent en onderzoeker Claudia Cuypers over haar ervaring met de meewerkdagen, “Het is waardevol om een dag mee te draaien, omdat je daardoor beter begrijpt hoe de processen werken." Tijdens een van de meewerkdagen werkten de onderzoekers mee in het indrukwekkende magazijn van Bamboo Import Europe, waar bamboepalen staan met een hoogte van 6 meter, afkomstig uit bossen waar de bamboe kan uitgroeien tot wel 30 meter hoog.

“Meedoen in plaats van meekijken”

Naast het meewerken bij Bamboo Import Europe, hebben de onderzoekers ook kombucha in flessen gevuld, afgesloten, geëtiketteerd en klaargemaakt voor transport bij Wilder Land. Docent en onderzoeker Linda Drupsteen deelt haar ervaring over het ‘bottelen’ bij Wilder land: "Ik vond het vooral heel waardevol om als onderzoeker uit de 'ivoren toren' te komen: meedoen in plaats van meekijken. Voor het onderzoek was het ook waardevol omdat je elkaar even spreekt over de inhoud en je perspectief als onderzoeker verschuift." Niet alleen de onderzoekers zagen de waarde van het actief deelnemen op de werkvloer. “Ik vond het super dat de onderzoekers een dag met ons tussen de bamboe kwamen werken. Ik denk dat een werkdag cruciaal is om een organisatie en daarmee het onderzoek goed in de context te kunnen plaatsen. Zeker als het om een relatief onbekend product gaat, zoals bamboe, ” vertelt directeur Casper de Nooijer van Bamboo Import Europe. Al met al een geslaagde samenwerking met vernieuwde praktische inzichten en versterkte relaties.