Programma Ondernemerschap

O2LAB: Bouwen aan de Toekomst van Ondernemerschap

Strategiesessies

19 okt 2023 15:39 | Ondernemerschap

De eerste en tweede O2LAB strategiesessie in de regio Noord-Holland waren een groot succes! De sessies brachten enthousiaste deelnemers samen met als doel het bevorderen van ondernemerschapsonderwijs, het versterken van samenwerkingen tussen MBO, HBO en WO-instellingen, en het verkennen van de mogelijkheden voor een regionaal O2Lab. De discussies en onderwerpen tijdens de strategiesessies spelen een cruciale rol in de ontwikkeling van ondernemerschapsonderwijs. Ze bieden een platform voor het delen van expertise en het bevorderen van innovatieve benaderingen van het onderwijs, en dragen bij aan het vormgeven van de toekomst van ondernemerschapsonderwijs.

De O2LAB strategiesessies spelen een centrale rol in het bevorderen van ondernemerschapsonderwijs en het versterken van het regionale ondernemende ecosysteem. Deze sessies bieden een waardevolle kans voor netwerken, aanmoediging, coaching en discussie. De discussies en samenwerkingen die hieruit voortkomen, zullen de toekomst van het ondernemerschapsonderwijs in Noord-Holland en daarbuiten vormgeven en zijn van onschatbare waarde gebleken voor docenten, studenten en ondernemers in de regio en de voor kwaliteit van het onderwijs.

Ambities in het Ondernemerschapsonderwijs

De sessie startte met een presentatie vanuit de Vrije Universiteit (VU), waar onderzoek naar ondernemerschap en ondernemerschapsonderwijs werd gepresenteerd door twee studenten onder leiding van Marie Louise Blankesteijn (programmadirecteur van de Bachelor Science, Business & Innovation). Zij benadrukten onder andere het belang van het kijken naar studenten als de kern van het ecosysteem. Er werd ook gewezen op de ruimte voor verbetering, waarbij opviel dat studenten soms niet volledig op de hoogte zijn van het bestaande ondernemerschapsonderwijs ecosysteem. Toegang tot professionals uit het veld, evenals discussies tussen docenten en studenten, werden benadrukt als cruciale elementen voor groei. Dit komt doordat verschillende meningen en ideeën worden uitgewisseld.

Een ander essentieel onderwerp was hoe anderen kunnen worden betrokken bij het onderwijs, met een focus op het samenbrengen van verschillende ondernemers, studenten en docenten uit verschillende vakgebieden, en het aanmoedigen van zowel mannen als vrouwen om deel te nemen aan ondernemen en ondernemerschapsonderwijs.

Versterking van Onderwijs en Samenwerking in Ondernemerschapsonderwijs

Het initiatief van O2LAB om een train-the-trainer programma op te zetten, zoals gepresenteerd door Martijn Priem van Hogeschool Rotterdam, heeft een positieve impact op het onderwijs. Dit programma, gestart in 2021, heeft een ervaringsgericht karakter en bevordert gemeenschappelijk leren en praktijkgerichtheid door het betrekken van docenten als deelnemers. Verder lichtte Priem toe, “de waarde van zulke programma’s zit in het elkaar ontmoeten en netwerken om zo elkaar te kunnen inspireren en ondersteunen”. Dit programma is gericht op interactie en betrekt meerdere vakgebieden en niet beperkt tot ondernemerschap.

Verder benadrukte Ingrid Wakkee, lector Ondernemerschap en wetenschappelijk directeur van het Centre for Economic Transformation aan de Hogeschool van Amsterdam, het belang van samenwerking tussen kennisinstellingen en midden- en kleinbedrijven. Het doel is om een betere samenwerking in ondernemerschapsonderwijs te creëren en de behoeften van beide partijen te begrijpen om relevant onderwijs te ontwikkelen.

Deelnemen aan de volgende strategiesessie?

Wil je deelnemen aan de volgende strategiesessie of op de hoogte blijven? Stuur dan een e-mail naar: p.p.van.hemert@hva.nl . Jouw betrokkenheid is cruciaal voor het succes van dit initiatief!