Programma Ondernemerschap

Human Library methode versterkt inclusiviteit in hoger onderwijs

22 aug 2023 11:18 | Ondernemerschap

Tijdens het Comeniusfestival 2023 organiseerde de cirkel Inclusie, waaronder JuanFra Alvarado Valenzuela (innovatieve onderzoeker en docent Hogeschool van Amsterdam), 'Human Library' sessie en toonde de innovatieve kracht van deze methode. Deelnemers werden geïnspireerd om openhartige gesprekken te voeren om inclusiviteit te bevorderen binnen het hoger onderwijs

Het ComeniusNetwerk biedt onderwijsvernieuwers in het hoger onderwijs een platform voor kennisdeling en ontwikkeling en zet zich als gesprekspartner in voor onderwijsvernieuwing in het hoger onderwijs en stimuleert visieontwikkeling op dit gebied. Jaarlijks organiseert het ComeniusNetwerk een festival om netwerken met andere innovatieve onderwijzers te stimuleren, inspiratie op te doen en kennis te delen. De Comeniusleden van de cirkel Inclusie - JuanFra Alvarado Valenzuela (Hogeschool van Amsterdam), Herco Fonteijn (Maastricht University) en Marjolijn Schouten (Hogeschool Rotterdam) - organiseerden een Human Library om inclusie binnen het onderwijs te verbeteren tijdens een van de workshops.

De Human Library, ook wel een Living Library genoemd, heeft zich wereldwijd verspreid om begrip, empathie en inclusie te bevorderen. Deelnemers van een Human Library lenen als het ware een persoon, als boek, om inzicht te krijgen in verschillende perspectieven met een aansluiting op inclusie en discriminatie. Tijdens het Comeniusfestival werden deelnemers aangemoedigd om stellingen gerelateerd aan inclusiviteit te bedenken vanuit hun eigen ervaringen als docenten. Ongeveer dertig onderwijsprofessionals gingen aan de slag met deze uitdaging en creëerden een open dialoog om elkaar te inspireren en van elkaar te leren.

De Human Library methode blijkt een waardevol instrument voor inclusiever onderwijs. Door open dialogen aan te gaan en het delen van persoonlijke ervaringen worden docenten uitgedaagd om buiten hun eigen kaders te denken en ruimte te creëren voor inclusiviteit in het onderwijs. In een blog voor Comenius Netwerk benadrukken JuanFra, Herco en Marjolijn dat de methode direct toepasbaar is om inclusiviteit te bevorderen en nieuwe perspectieven te omarmen binnen het onderwijs. De blog eindigt met een krachtige oproep om Human Library sessies vaker te organiseren voor het stimuleren van diversiteit en inclusie, in zowel studenten als docenten, staat centraal in het streven naar een meer open en begripvol onderwijslandschap.