Logo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpaginaLogo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpagina
Nieuws

MathifyMe-project helpt wiskunde-angst aanpakken

Rekenvaardigheden zijn essentieel voor succes in de huidige kenniseconomie, maar veel studenten ervaren wiskundeangst (WA). MathifyMe heeft als doel dit probleem aan te pakken door positieve houdingen ten opzichte van wiskunde te bevorderen en de onderwijs- en leerbenaderingen te verbeteren.

HvA-onderzoekers Anders Bouwer en Sonia Palha deelden hun inzichten en ervaringen uit het Erasmus+ project MathifyMe(opent in nieuw venster) tijdens een workshop en een postersessie op de conferentie Onderwijs meets Onderzoek in Utrecht op 19 september. Het thema was Wiskundige attitude en wiskunde-angst wat heel goed aansluit bij het MathifyMe-project. 

Om bewustwording over wiskundeangst (MA) te vergroten en effectieve leerondersteuning te bieden aan studenten die worstelen met MA wordt een digitaal spel ontwikkeld. Het spel is ontworpen voor gebruik door wiskundeleraren in het basisonderwijs en voortgezet onderwijs. De ontwikkeling ervan volgt een iteratief proces van creëren, testen en verfijnen op basis van continue input van studenten en leraren. Een behoefteanalyse informeert het co-ontwerp van het spel, waarbij de oorzaken van wiskundeangst en effectieve interventiestrategieën worden geïdentificeerd.

Het digitale spel en de professionele ontwikkeling voor leraren worden ontwikkeld in nauwe samenwerking met studenten en leraren van het basisonderwijs en voortgezet onderwijs in de landen van de projectpartners.

MathifyMe is een van de projecten van het Lectoraat Didactiek van de Bètavakken. 

Lees meer over het Lectoraat Didactiek van de Bètavakken
Sonia en Anders op congres Utrecht
Sonia Palha en Anders Bouwer