Logo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpaginaLogo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpagina
Nieuws

Yvette Wittenberg ontvangt Comenius Senior Fellow beurs

Yvette Wittenberg

Deze beurs stelt haar in staat om het onderwerp informele zorg (mantelzorg, vrijwillige inzet en sociale steun) in de opleiding Social Work te verankeren. Dat is broodnodig nu er, met de vergrijzing en de krapte in de zorg, steeds meer van mantelzorgers en vrijwilligers wordt gevraagd. Yvette Wittenberg is docent bij de opleiding Social Work en onderzoeker bij het lectoraat Langdurige Zorg en Ondersteuning van de HvA.

In het huidige curriculum van de bacheloropleiding  Social Work dient er meer aandacht te worden gegeven aan de samenwerking tussen sociaal werkers en informele zorgverleners. Dit is van belang, omdat sociaal werkers in de praktijk niet alleen samenwerken met professionele zorgverleners, zoals andere beroepsgroepen uit het sociaal domein en (para)medici, maar ook met mantelzorgers en vrijwilligers. Een goede en gelijkwaardige samenwerking met beide groepen draagt bij aan het verbeteren van de kwaliteit van de hulpverlening.

De noodzaak om hier binnen de opleiding Social Work aandacht aan te besteden, is eveneens ingegeven door recente adviezen van de Raad voor Volksgezondheid en Samenleving en het Zorginstituut Nederland. Gezien de demografische ontwikkelingen en krapte in de zorg, pleiten deze organisaties voor een verschuiving naar netwerkgerichte zorg. Dit betekent dat er meer aandacht komt voor de samenwerking met en het samenspel tussen professionals in zorg en welzijn en informele zorgverleners.

Structurele aandacht voor informele zorg verankeren

Om netwerkgerichte zorg te bevorderen, is het belangrijk dat opleidingen aandacht besteden aan de competenties die studenten daarvoor nodig hebben. Yvette Wittenberg en haar projectteam gaan daar nu in het Comeniusproject mee aan de slag bij de opleiding Social Work. Hun streven is om de houding van de aanstaande sociaal werkers te veranderen. Waar in de opleiding nu vaak de nadruk ligt op 'zelf zorgen voor' cliënten, willen zij dit bij Social Work omvormen naar 'zorgen samen met' formele en informele zorgverleners.

De subsidie is van grote waarde voor onze opleiding. Door structureel aandacht te besteden aan samenwerking met informele zorgverleners bereiden we onze studenten nog beter voor op de realiteit van het werkveld.

De uiteindelijke opbrengst van dit project is dat studenten Social Work beter toegerust worden om met informele zorgverleners samen te werken. Ze leren het belang van informele zorg te erkennen en ontwikkelen vaardigheden om deze zorgverleners te ondersteunen en samen met hen op te trekken.

Het innovatieproject bestaat uit de volgende stappen:

  1. Uitwerken van een visie op samenwerking: wat is de rol van sociaal werkers in de samenwerking met informele zorgverleners?
  2. Formuleren van leeruitkomsten: welke kennis en vaardigheden moeten studenten verwerven, en op welk niveau en waar worden deze aangeleerd?
  3. Ontwikkelen van onderwijs- en leeractiviteiten: materiaal dat docenten daarvoor kunnen gebruiken, wordt gebundeld in een toolkit.

Lectorenplatform Informele Zorg

Onlangs promoveerde Yvette Wittenberg op het onderwerp mantelzorg. Ze is blij na afronding van haar onderzoek nu direct aan de slag te kunnen met deze onderwijsinnovatie over informele zorg. ‘De beurs biedt ons de kans om inzichten uit onderzoek te integreren in de opleiding. En omdat we in het project nadrukkelijk de verbinding maken met het Lectorenplatform Informele Zorg(opent in nieuw venster) kunnen we de innovatie ook met andere zorg- en welzijnsopleidingen delen.’  

Bregje Pieters, opleidingsmanager a.i. van het cluster Social Work, is blij met de toekenning: ‘Deze subsidie is van grote waarde voor onze opleiding. Door structureel aandacht te besteden aan samenwerking met informele zorgverleners bereiden we onze studenten nog beter voor op de realiteit van het werkveld. Netwerkgerichte zorg vraagt om sociaal werkers die niet alleen kennis en vaardigheden hebben, maar ook een open houding ten opzichte van mantelzorgers en vrijwilligers. Dit project helpt ons om dat stevig in ons onderwijs te verankeren’.

Opleiding Social Work
Lectoraat Langdurige Zorg en Ondersteuning

Comenius Senior Fellows programma

Het doel van het Comeniusprogramma(opent in nieuw venster) van het Nationaal Regieorgaan Onderzoek (NRO) is om onderwijsinnovaties en -verbeteringen door professionals in het hoger onderwijs te stimuleren. Met de Comenius Senior Fellow beurzen worden innovatieprojecten met een looptijd van twee jaar gefinancierd.