Logo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpaginaLogo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpagina
Nieuws

Student Shealynn maakt noodhulp-app voor vluchtelingen

In Nederland ontvangen inwoners bij een noodsituatie een sms-bericht via NL-Alert. Voor vluchtelingen is dit bericht niet altijd te begrijpen, constateerde CMD-student Shealynn Bouman. Daarom ontwierp zij een noodhulp-app, vanuit het streven om vluchtelingen dezelfde belangrijke informatie te bieden als andere inwoners. Shealynn creëerde een toegankelijke app, met hulp van VluchtelingenWerk Nederland, de Regenboog Groep en de doelgroep zelf.

Wat doe je als het luchtalarm afgaat? Voor veel Nederlanders is dat al niet helemaal duidelijk, ondanks dat een melding van NL-Alert. Maar vluchtelingen hebben vaak nog minder toegang tot deze cruciale informatie. Shealynn Bouman (24), die afstudeerde aan de opleiding Communication and Multimedia Design (CMD) aan de Hogeschool van Amsterdam, ontwikkelde daarom een meertalige noodhulp-app.

Maatschappelijk inzetten

Shealynn ontwierp de app als afstudeerproject; ze mocht hiervoor zelf het onderwerp kiezen. Daardoor ging ze nadenken over wat haar echt drijft. “Als je gaat studeren ben je best wel jong en weet je eigenlijk nog helemaal niet wie je bent”, blikt Shealynn terug. In die periode kwam ze erachter dat ze zich graag maatschappelijk wil inzetten. Ze leest en luistert graag naar de verhalen van anderen. Als ontwerper wil ze zich inzetten om de situatie van groepen mensen te verbeteren.

Emergency app for refugees- Shealynn Bouman

Wat te doen bij een ramp

Al snel was Shealynn eruit dat ze iets wilde ontwerpen rond noodhulp. Want die communicatie is nog vrij basaal. “De noodinformatie die we krijgen, is niet echt op het niveau dat je zou verwachten van een overheid. Je merkt ook dat veel mensen niet weten wat ze bijvoorbeeld moeten doen als er een overstroming plaatsvindt.”

Shealynn Bouman

Noodcommunicatie voor iedereen

De summiere informatie wordt bovendien alleen in het Nederlands gegeven. Voor vluchtelingen moet zo’n noodmelding  al helemaal ondoorgrondelijk zijn - als ze deze krijgen, besefte Shealynn. Ze besloot dat dit haar doelgroep zou worden. “Ik vind het heel belangrijk dat vluchtelingen toegang hebben tot dezelfde informatie die wij als Nederlander ook krijgen.”

Wereldwijd nauwelijks voorbeelden

De meertalige noodhulp-app moest er dus komen. Shealynn’s afstudeerbegeleider was in het begin wel wat nerveus: het was zo’n complex onderwerp- zou dit wel goedkomen?

Intussen onderzocht Shealynn hoe noodcommunicatie wereldwijd wordt ingezet. Een dergelijke noodapp is er nog vrijwel nergens. “Alleen Australië heeft een webapp die bewoners duidelijke instructies geeft bij bijvoorbeeld bosbranden”. vertelt ze.

In gesprek met mensenrechtenorganisaties

Shealynn verdiepte zich in verschillende groepen vluchtelingen in Nederland, en interviewde daarvoor medewerkers van organisaties als VluchtelingenWerk Nederland, de Regenboog Groep, het Rode Kruis, de Alliantie Digitaal Samenleven en de voorzitter Vreemdelingenrecht van de Universiteit Leiden.

Ook wilde Shealynn de belevingswereld van vluchtelingen beter leren kennen. “Een groep waarover je alles leest, behalve hun eigen verhalen." Daarom sprak zij uitgebreid met tien vluchtelingen, onder wie verpleegkundestudent Amjad, die een expositie organiseerde op de HvA, en met leeftijdsgenoten Heba en Sundous uit Syrië.

emergency
De app bevat ondersteuning voor drie fasen rond een noodsituatie

Noodhulp in drie stappen

De app die Shealyn uiteindelijk heeft ontwikkeld, is gericht op statushouders. De app bevat korte video’s in meerdere talen, met diverse rolmodellen: een Arabische vrouw, een Oekraïense jongeman en een Engelssprekende hulpverlener.

De app biedt gebruikers hulp in drie fasen rond een noodsituatie. Vooraf leer je hoe je je voorbereidt op een ramp of noodsituatie, en krijg je vast informatie over hoe je anderen helpt. Je leert ook een noodpakket samenstellen, en wat je bijvoorbeeld nodig hebt als de stroom uitvalt. 

Tijdens de noodsituatie waarschuwt de app met een noodmelding, met daarbij instructies in de gewenste taal. Gebruikers kunnen via een kaart met filter de noodsituatie in de gaten te houden, en krijgen real-time informatie over rookontwikkeling, afstand en eventuele risico’s.

Tot slot biedt de app ondersteuning voor na een noodsituatie. Gebruikers kunnen dan hun mentale welzijn checken en reflecteren op wat er is gebeurd, met onder meer een kalmerende podcast en oefeningen. 

Afgestudeerd met een 10

De betrokken organisaties waren positief verrast door Shealynn’s scriptie. "Hier moet je meer mee doen", was een veelgehoorde reactie, want dit is een goede versie van een noodapp, die er überhaupt nog niet is. Ook Shealynn's docenten vonden dat álle Nederlanders wel zo'n noodhulp-app kunnen gebruiken.

Het afstudeerpoject leverde de CMD-student een 10 op, maar bovenal veel voldoening.  “Ik kon dit project met volle passie doen. De gesprekken met vluchtelingen en organisaties waren een win op zich. Dat ik iets voor hen heb ontworpen en zoveel heb geleerd in een paar weken, neem ik echt mijn hele leven mee.”

Shealynn werkt inmiddels bij Nu.nl en volgt de master Journalistiek aan de VU. Daarnaast is ze actief als UX-designer.