Logo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpaginaLogo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpagina
Nieuws

Project interculturele chatbots ontvangt subsidie voor implementatie in opleiding International Business

Hoe geven we studenten interculturele vaardigheden mee? Met ‘een LLM-algoritme dat een culturele communicatiestijl nabootst,' aldus dr. Joep Hofhuis, Expert intercultureel onderwijs aan de HvA.

Studenten van de Amsterdam School of International Business (AMSIB) worden opgeleid voor de internationale arbeidsmarkt van morgen. Om effectief zaken te kunnen doen zijn interculturele communicatievaardigheden essentieel. Hollanders kunnen stug, maar direct zijn. In de handel met Japanners is het echter belangrijk om elkaar eerst goed te leren kennen voordat je vertrouwen in de handelsrelatie kunt ontwikkelen.

Hofhuis heeft als achtergrond organisatiepsychologie met een expertise op het gebied van interculturele samenwerkingen. “Van nature zoeken mensen vaak comfort in samenwerkingen met mensen die op hen lijken. Wanneer je echter geconfronteerd wordt met een team of organisatie met diverse culturele achtergronden, kan dat als lastig of ingewikkeld worden ervaren. Soepele communicatie in internationale handel vereist extra inspanning en energie.” 

Oefenen in een veilige omgeving

Studenten aan de AMSIB leren deze vaardigheden gedurende hun hele opleiding; ze moeten ervaring opdoen en leren omgaan met verschillende culturen. Dat oefenen ze in de klas en er wordt les in gegeven. Wat echter vaak ontbreekt, is het daadwerkelijk oefenen in een veilige omgeving. Een rollenspel in de klas kan al snel gekunsteld aanvoelen. 

“Zo kwamen we uit bij AI,” zegt Hofhuis. “Ik werk hier zelf al zo'n vijf à zes jaar mee, bijvoorbeeld voor data-analyse in mijn onderzoek naar hoe organisaties communiceren over diversiteit. Maar de huidige generatieve AI, zoals Large Language Models (LLM’s), kan veel meer. Dit bracht ons op het idee om een chatbot te bouwen, een LLM-algoritme dat een specifieke culturele communicatiestijl nabootst.” 

Enthousiast: “We hebben vier verschillende chatbots getraind, elk met een heel eigen culturele communicatiestijl. Hoewel het nu nog gebaseerd is op tekst, net als ChatGPT, zie je echt duidelijke verschillen tussen de vier. Zo hebben we een chatbot die heel individualistisch is (denk aan een Amerikaanse stijl), een die collectivistisch is (Aziatisch), een low-context chatbot die heel direct is (zoals wij Nederlanders), en een high-context chatbot die juist indirect communiceert en meer tussen de regels door praat.” 

Dit project, dat onlangs een Comenius Teaching Fellowship van het NRO heeft ontvangen, maakt gebruik van generatieve AI om studenten te laten oefenen met verschillende culturele communicatiestijlen. De pilotversie – proof of concept – werd gefinancierd door het Centre for Economic Transformation (CET). De subsidie tilt het project naar een hoger niveau. Zo worden interfaces ontwikkelt en wordt achteraf een evaluatiestudie uitgevoerd. 

Anime als trainingsdata

Volgend semester wordt deze manier van leren geïmplementeerd in het vak Cross-Cultural Management (jaar 2 AMSIB). Studenten krijgen een businesscase, een bedrijfsdilemma, samen met de chatbot moeten ze tot een oplossing komen. En hoewel de algehele consensus over AI in de les gebruiken flink uiteenloopt, zijn hogescholen het wel erover eens dat het veilig moet. Dat kan, want er zijn veel meer AI-modellen dan glansnummer ChatGPT. “We kunnen geen GPT gebruiken, omdat de informatie wordt opgeslagen door OpenAI, wat privacyproblemen kan veroorzaken. Wat we nodig hadden, was een ander open source LLM-model, zodat we het op onze eigen server kunnen draaien en het afgesloten is voor de buitenwereld. We hebben gekozen voor een relatief klein model dat was goedkoper en beter voor het milieu. Het heeft niet net zoveel kennis als GPT-3, maar de tekstgeneratie is net zo goed.” 

De chatbots zijn gevoed met twee soorten data. Wetenschappelijke definities van culturele communicatiestijlen en voorbeelddata. Hofhuis heeft met een studentenassistent gezocht naar conversaties die representatief zijn voor een bepaalde culturele stijl. Denk aan dialogen uit films, boeken, toneelstukken of van websites. Ze verzamelden bergen data en selecteerden de meest uiteenlopende films, van klassiek Hollywood (individualistische cultuur) tot anime van Studio Ghibli: “Anime leent zich perfect als trainingsdata voor collectivistische communicatie, karakters zijn indirecter, vaak non-verbaal, met een nadruk op harmonie en vermijden van gezichtsverlies”. 

Hoe ziet de toekomst eruit voor dit project?

“De bedoeling is om het nu te implementeren in het onderwijs. Op basis van de verzamelde data zullen we het verder finetunen en verbeteren. Ik hoop dat het een vast onderdeel wordt van de opleiding bij AMSIB. Met een beetje geluk kunnen we het later ook bij andere opleidingen uitrollen. Als de chatbots inderdaad goed een bepaalde culturele communicatiestijl kunnen nabootsen, zijn er veel bredere toepassingen denkbaar, bijvoorbeeld in internationale bedrijven of zelfs in de gezondheidszorg, waar je te maken krijgt met diverse culturele achtergronden. Als hulpmiddel om communicatie af te stemmen, zouden deze chatbots van enorme waarde kunnen zijn. Dit is een langetermijnproject.”  

Joep Hofhuis

Over Joep Hofhuis 

Dr. Joep Hofhuis is Associate Professor aan de Amsterdam School of International Business (AMSIB), waar hij zich specialiseert in intercultureel management en diversiteit op de werkplek. 

In zijn onderzoek richt hij zich op de volgende vragen: 

1) Hoe communiceren organisaties over diversiteit op de werkplek en hoe beïnvloedt dit hun stakeholders? 

2) Hoe verhouden interculturele competenties zich tot individuele, team- en organisatie-effectiviteit? 

3) Hoe kan intercultureel onderwijs bijdragen aan het creëren van de maatschappelijk verantwoorde en inclusieve organisaties van de toekomst? 

Joep is een van de oprichters en voorzitters van de afdeling Interculturele Communicatie en Diversiteit (ICD) van de Nederlands-Vlaamse Communicatie Associatie (NeFCA). Hij is actief lid (en voormalig bestuurslid) van de International Academy for Intercultural Research (IAIR). Hij is lid van de redactieraad van het International Journal of Intercultural Relations.