"Ik wil helpen om slimmer met energie om te gaan"

Student HBO-ICT Tristan de Boer bedacht tijdens zijn opleiding een manier de data van verschillende internationale treinbedrijven beter op elkaar aan te sluiten. Nu wil hij aan de slag om veilige stroomnetten te ontwikkelen. Je leest zijn verhaal hieronder.
‘Er bestaat een foto van mij op schoot bij mijn moeder met een laptop. Sindsdien is het steeds verder misgegaan: ik kan al mijn hele leven niet van knopjes afblijven. Zo ben ik uiteindelijk de kant opgegaan van technische informatica. Vaak werk ik met applicaties in een industriële omgeving. Ik doe nu een meeloopstage waarbij ik met complexe, grote installaties werk. Simpel gezegd: ik schrijf automatiseringssoftware om te voorkomen dat machines stil komen te staan. Maar ja, techniek is breed en mijn interesse ook. Dus er is altijd wel iets dat me triggert om te vragen: kan dit beter, schoner en efficiënter? Ik kijk daar altijd naar. Hetzelfde met veiligheid van kritische infrastructuur. Vijandige staten proberen in onze infrastructuur te komen. Dat is een van de dingen die me motiveert om te verbeteren. Elke dag werken aan iets wat een ander blij maakt of een zorg wegneemt. Dat haalt me ’s ochtends wel uit bed, ja.

Een goed voorbeeld daarvan is een onderzoek dat ik heb gedaan naar reisinformatie voor internationale treinreizen - ‘Project Pilgrim’ heette het. De NS heeft in hun internationale app realtime data, zoals vertragingen of spoorwijzigingen, alleen van Duitsland, België en Frankrijk. Maar dus niet van de rest van Europa. Die gegevens zouden verstuurd kunnen worden naar een centrale Europese server. In mijn opleiding heb ik geleerd hoe dit soort systemen ontwikkeld worden en communiceren. Dan vraag je je af waarom we dit nog steeds niet gecentraliseerd hebben. Ik had als reiziger gewoon behoefte aan goede reisinformatie, tot info over defecte roltrappen en liften aan toe. Mijn onderzoek kwam dus ook voort uit persoonlijke ergernis hierover.
Ik vind treinreizen heel fijn, lekker rustig naar buiten kijken. Zo ben ik naar Sundsvall gereisd, in het midden van Zweden. Daar heb ik met vier andere Europese studenten het onderzoek gedaan. Iedereen was met de trein gekomen en had hele uiteenlopende ervaringen qua reisinformatie. De Nederlandse en Zwitserse apps leken qua functionaliteiten heel erg op elkaar, maar de Ierse spoorwegen hadden überhaupt geen app.
Het onderzoek was leerzaam. We zijn eraan begonnen zonder te weten of er ergens nog een volgende stap zou zijn en zo ja, welke. We werden in het diepe gegooid. Het was geen lineaire route, maar een leerpad zonder wegwijzers dat alle kanten opging. Dus aan het einde heb je veel meer ervaring opgedaan dan je kon voorzien. Inmiddels zijn er wel plannen binnen de Europese Unie om de reisinformatiedata centraal te bundelen.

Ik wil de kant van een startup op om daarin de technologie (hardware en software) voor slimme, stuurbare en veilige stroomnetten te ontwikkelen en te gaan produceren. Om daarmee netcongestie aan te pakken en zo sneller te kunnen vergroenen met elektrificatie. Ook pak je de woningbouwcrisis ermee aan: bouwprojecten lopen nu vertraging op bij gebrek aan stroomaansluiting. Verder kunnen we slimmer omgaan met energie en daar kan ik bij helpen.'
Het interview met Tristan de Boer is onderdeel van de reeks ToekomstTiendaagse. Hierin portretteren we tien studenten van de HvA en vragen hen naar wat ze op de hogeschool doen én in de toekomst willen gaan doen. Alle interviews zijn terug te lezen in ons jaarverslag dat eind juni zal verschijnen.