Logo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpaginaLogo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpagina
Nieuws

Studenten Digital Design ontwikkelen database om artsen te helpen bij doorverwijzing dak- en thuislozen

De Spoedeisende Hulp (SEH) van het OLVG behandelt dagelijks mensen die dak-, thuisloos en onverzekerd zijn. Deze mensen leiden vaak een zwervend bestaan rond en in het Oosterpark, kunnen niet goed herstellen en keren binnen korte tijd terug op de SEH. Masterstudenten Digital Design hebben nu voor de artsen en verpleegkundigen een database ontworpen met daarin alle zorginstanties in Amsterdam, specifiek voor deze doelgroep. Verwijzen moet daarmee makkelijker worden.

Onverzekerde mensen, die dakloos zijn en geen huisarts hebben, komen nu vaak terecht op de Spoedeisende hulp van het OLVG Oost. Niels van der Naald, die hier via een fellowship als Spoedeisende hulp-arts werkt, krijgt vrijwel dagelijks met deze patiënten te maken. 

Schrijnende gevallen

Als deze mensen op de SEH belanden, hebben zij al een hele keten van problemen doorlopen, zegt de arts. “Het bezoek aan de SEH is vaak hun eerste - en enige - contact met de zorg. Hun medische situatie is door chronische problemen dusdanig uit de hand gelopen, dat we hier de meest schrijnende gevallen zien.” 

​ SEH-artsen Mathijs Kreeft (links) en Niels van der Naald (rechts), SEH-verpleegkundige Annemijn Vermeer (midden) van het OLVG ​

Toegang tot zorg

De master Digital Design zocht intussen een opdrachtgever, om de studenten in te zetten op hetzelfde vraagstuk- hoe ongedocumenteerden, onverzekerden en mensen zonder woon- of verblijfplaats toegang tot de zorg krijgen. Via het OLVG kwam de master in contact met spoedarts Niels van der Naald, die zich precies hiermee bezighoudt.

Vanuit die samenwerking ontwerpen de masterstudenten nu een oplossing, die het voor de artsen en verpleegkundigen op de SEH inzichtelijker moet maken waar deze patiënten naartoe kunnen, zodra zij het ziekenhuis verlaten.

Spoedeisende hulp, OLVG Oost

Zoektocht

Want Van der Naald en zijn collega’s proberen uiteraard die vervolgzorg wel te regelen – maar dit kan uren in beslag nemen.

“Natuurlijk proberen we hier te voorkomen dat patiënten direct weer op straat belanden. En dan kom je in het goedbedoelde oerwoud van Amsterdamse initiatieven terecht”, aldus Niels van der Naald.

“De ene instelling is alleen voor mensen die wel of juist niet verslaafd zijn, de ene nachtopvang is alleen in de wintermaanden open, andere zijn alleen voor vrouwen, openingstijden wisselen. Dat maakt het héél onoverzichtelijk.”
 

Makkelijker doorverwijzen

Artsen en verpleegkundigen hebben dus te weinig zicht op welke instantie waar zit, en voor welke specifieke doelgroep. En vooral: te weinig tijd om vanaf de spoedeisende hulp achter die vervolgzorg aan te bellen. Meestal verwijzen zij daarom door naar een paar vaste adressen.

Ayu Koene is een van de masterstudenten die zich op dit vraagstuk richt. “Niels heeft ons op de SEH rondgeleid, en een heel interessant bezoek geregeld voor ons en een groep artsen aan vier opvanglocaties. We beseften dat het helpt als deze artsen en verpleegkundigen, met te weinig tijd, makkelijker kunnen doorverwijzen.”

Versnipperde informatie

De studenten hebben daarom eerst geïnventariseerd welke instanties Amsterdam allemaal heeft voor onverzekerde, ongedocumenteerde en thuisloze mensen. Dat bleken er meer dan 150 te zijn. 

Masterstudenten Dani Klein en Victor Jimoh presenteren LinkZorg

Ayu: “Dat zijn allemaal fantastische initiatieven. Alleen is de informatie versnipperd; en die wisselt per maand. Telefoonnummers kloppen niet meer, openingstijden veranderen. Er is wel een boekje en een wat verouderde applicatie van de Regenboog-groep, voor dakloze mensen zelf.  De zorgverleners hebben geen tijd om zo’n archief door te bladeren.”

Database met interactieve kaart

De groep studenten heeft alle informatie omgebouwd naar een database, specifiek gericht op zorgverleners, die te bekijken is op LinkZorg.nl.(opent in nieuw venster) 

De studenten maakten een interactieve kaart, omdat dit intuïtief het beste werkt. Ayu: “We kennen dit systeem allemaal van Google Maps waarmee je binnen twee seconden een adres vindt. Artsen kunnen met deze kaart snel een locatie dichtbij vinden, als een patiënt bijvoorbeeld niet kan lopen.” 

Het kaartje kan vervolgens geprint worden, zodat het medisch personeel dit kan meegeven aan de patiënt.

Bij de database hoort een interactieve kaart met filters

Ook bevat de kaart filters, die zorgverleners belangrijk vinden. Deze zijn gesorteerd op waar artsen en verpleegkundigen op zoeken; er zijn tags als ‘arbeidsmigranten’ en andere doelgroepen, maar ook tags als ‘legale hulp’.

Het kaartje kan geprint worden voor patiënten

Nodig? Honderd procent 

Op 26 mei presenteerden de studenten de database aan Niels en zijn SEH-collega’s. De artsen en verpleegkundigen waren onder de indruk en willen graag dat dit wordt geïmplementeerd. Op de vraag of ze hier echt mee geholpen zijn: “Honderd procent zeker dat we dit gaan gebruiken, Dit helpt ons enorm.”

De masterstudenten en OLVG-artsen en verpleegkundigen

Deze patiënten worstelen

Niels van der Naald: “Dit is een mooi project, waarin ik als geboren Amsterdammer mijn stad wat extra’s kan teruggeven.

Ook helpt dit om deze problematiek bij mijn collega-artsen onder de aandacht te brengen. Want op de SEH zien we hoe deze doelgroep worstelt. Veel patiënten zijn naar Nederland gekomen als arbeidsmigrant, en uiteindelijk het slachtoffer geworden van een hele keten; van onze welvaartsstaat.

Als je dagelijks ziet hoe deze mensen worstelen, kijk je toch anders naar deze gevallen. En naar onverzekerden en dak- en thuislozen, die niet gekozen hebben voor dit verhaal.”


_____

Aan dit project hebben meegewerkt:

Masterstudenten Mihaela Chiselită, Daniel Klein, Amanda Wee, Victor Jimoh, Ayu Koene, Matin Mohammadi en Fran Jirásková.

Vanuit OLVG Oost: SEH-artsen Niels van der Naald en Mathijs Kreeft en Eva Roording, en en SEH-verpleegkundigen Karen Smit en Annemijn Vermeer.