Logo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpaginaLogo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpagina
Nieuws

De Virtuele Servicemonteur helpt Nederlandse industrie vooruit

Monteurs IJskoud

Het is een idee waarvoor zelfs koningin Máxima bij de Hogeschool van Amsterdam langskwam: de Virtuele Servicemonteur. Deze AI-buddy staat monteurs bij met advies tijdens onderhoudsklussen en helpt ze om hun werk sneller en efficiënter uit te voeren. 'Dat is hard nodig, want de Nederlandse industrie heeft een groeiend personeelstekort en de productiviteit daalt', zegt Jurjen Helmus, lector Industriële Digital Twins.

monteurs, firma IJskoud, Virtuele Servicemonteur
Monteurs van de firma IJskoud in gesprek met de Virtuele Servicemonteur

Toenemend personeelstekort in industrie

Recente cijfers laten zien dat meer dan 70% van de ondernemers in Nederland(opent in nieuw venster) moeite heeft om voldoende gekwalificeerd personeel te vinden. Vooral de Nederlandse industrie kampt al jaren met een toenemend personeelstekort. Dit heeft grote gevolgen: een hogere werkdruk voor bestaand personeel, langere wachttijden voor klanten en een dalende omzet(opent in nieuw venster) voor de industrie.

Pensioen versus populariteit

Het personeelstekort in de industrie is deels te verklaren door een verouderend personeelsbestand. Veel technici en onderhoudsmonteurs bereiken binnen enkele jaren hun pensioenleeftijd, terwijl er onvoldoende instroom is van jongere technici om hen te vervangen. 'Dit wordt versterkt door de afnemende populariteit van technische opleidingen onder jongeren', vertelt Jurjen. 'Dat zorgt voor een mismatch tussen vraag en aanbod op de arbeidsmarkt, die de komende jaren alleen maar groter zal worden.'

Virtuele Servicemonteur, startscherm

Virtuele Servicemonteur: problemen op afstand oplossen

Om dit probleem op te lossen, ontwikkelden de Hogeschool van Amsterdam en IJskoud de Virtuele Servicemonteur(opent in nieuw venster). 'Deze digitale buddy stelt monteurs op afstand in staat om snel en effectief problemen aan machines te diagnosticeren en op te lossen', legt Jurjen uit. Hoe dit werkt? De Virtuele Servicemonteur haalt zijn kennis over een machine uit twee bronnen:

1. Bedrijfsdocumenten, zoals handleidingen en storingsrapporten

2. Real-time data, afkomstig van sensoren op de machine

In gesprek met digitale buddy

De Virtuele Servicemonteur is uitgerust met een interactieve chatfunctie, die functioneert op basis van geavanceerde taalmodellen. Hierdoor kunnen operators, servicemedewerkers en monteurs met een machine in gesprek gaan. Jurjen: 'Na een vraag als "Hoe gaat het met je?" kan de machine direct aangeven of er iets mis is en hoe dit is op te lossen. Hierdoor kunnen monteurs op basis van alle beschikbare digitale kennis snel problemen diagnosticeren en verhelpen.'

Aanpassen aan taal en ervaring monteur

De Virtuele Servicemonteur communiceert in de taal van de monteur. 'Dat is een belangrijk voordeel, zeker nu er in Nederland steeds meer internationale arbeidskrachten actief zijn', zegt Jurjen. 'Daarnaast past het systeem zich aan de ervaring van de gebruiker aan. Minder ervaren monteurs krijgen meer ondersteuning, terwijl ervaren technici met minder begeleiding kunnen werken. Hierdoor worden de kennis en vaardigheden van de huidige monteurs optimaal benut.'

koelinstallatie IJskoud
De Virtuele Servicemonteur is getraind met een koelinstallatie van IJskoud

Kennis van ervaren monteurs behouden

Momenteel werkt de Hogeschool van Amsterdam aan een uitgebreidere variant, met een derde bron van kennis: die van ervaren monteurs. Als zij over enkele jaren met pensioen gaan, blijft hun ervaring in het systeem behouden voor hun jongere collega’s.

'Het systeem biedt hiermee niet alleen een antwoord op het personeelstekort, maar helpt de industrie ook een stap vooruit te zetten op het gebied van digitale transformatie', legt Jurjen uit. 'Met een lerend AI-systeem kan de technologische kloof worden overbrugd. Hierdoor blijft de industrie in staat om, ondanks het tekort aan technisch personeel, aan de groeiende vraag naar producten en diensten te voldoen.'

Lectoraat Industriële Digital Twins

Een industrie die CO2-neutraal opereert: dat is de ambitie van de Nederlandse overheid voor 2050. Hoe kan Digital Twin-technologie de Nederlandse maakindustrie helpen om hieraan te voldoen? Met praktijkgericht onderzoek helpt het lectoraat Industriële Digital Twins de industrie om efficiënt, energiezuinig en circulair te werken. Het lectoraat opereert vanuit het Maintenance Lab.