Logo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpaginaLogo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpagina
Nieuws

Studenten startbekwamer door nieuwe methodiek

De Amsterdamse Leer-Kracht-Lijn (ALKL) helpt studenten beter hun ontwikkeling te volgen en te leren reflecteren op hun leerproces. Ze zijn daardoor nog beter voorbereid op hun rol als startbekwame leerkracht. 

Studenten leren het vak van leerkracht vooral in de praktijk. Daarbij is inzicht in hun eigen ontwikkeling nodig zodat ze beter begrijpen welke bekwaamheden ze moeten beheersen en hoe ze deze in de praktijk kunnen toepassen. Mieke Roos, programmaleider Samen Opleiden in Amsterdam en docent UPvA en Pabo HvA, lector Didactiek van de Bètavakken Bert Bredeweg en Robert van Mulligen, docent/onderzoeker bij HvA Pabo en UPvA, ontwikkelden de Amsterdamse Leer-Kracht-Lijn (ALKL), dat met een gemeenschappelijke leerlijn en een digitaal instrument, studenten helpt beter hun ontwikkeling te volgen. Ook leren ze met deze methodiek te reflecteren op hun leerproces, waardoor ze beter voorbereid zijn op hun rol als startbekwame leerkracht. 

De theorie die studenten leerden op de opleiding en de praktijkervaringen die ze opdeden in het werkveld waren niet altijd goed op elkaar afgestemd. Deze kloof zorgde ervoor dat begeleiders te weinig zicht hadden op wat studenten daadwerkelijk leerden en hoe ze hun vaardigheden ontwikkelden. Bovendien ontbrak er een duidelijke leerlijn en een gemeenschappelijke taal om deze vaardigheden te bespreken. 

Samenwerking  

Binnen het partnerschap Samen Opleiden in en rond Amsterdam is aan de hand van de bekwaamheidseisen een methodiek ontwikkeld om de kloof tussen theorie en praktijk te verkleinen en om studenten inzicht te geven in de eigen ontwikkeling: de Amsterdamse Leer-Kracht-Lijn (ALKL). Als eerste stap heeft men een leerteam opgericht om de bekwaamheidseisen uit te werken tot een leerlijn. Als tweede stap heeft men een digitaal instrument ontwikkeld, dat vervolgens is ingebed in het curriculum.  

Opbrengsten 

De methodiek is geëvalueerd en de belangrijkste opbrengsten zijn een gemeenschappelijke taal tussen begeleiders uit het werkveld en de opleiding, een digitaal instrument dat studenten inzicht geeft in hun ontwikkeling, en de inbedding van de bekwaamheidseisen in het curriculum.  

Ontwikkelingen in de toekomst  

De nieuwe methodiek, de ALKL, heeft als vliegwiel gewerkt om binnen het partnerschap inhoudelijke gesprekken te voeren over het opleiden van de studenten. Tegelijkertijd zijn er kansen om het instrument verder te ontwikkelen, om ervoor te zorgen dat alle belanghebbenden in het partnerschap de meerwaarde van de nieuwe methodiek ervaren en de ALKL nog gerichter inzetten zodat studenten inzicht krijgen in hun ontwikkeling als leerkracht.   

Meer lezen? 

Lees het artikel dat recent gepubliceerd is in Tijdschrift voor Lerarenopleiders
(opent in nieuw venster)